Raw tomatsoppa

Raw tomatsoppa
Efter en något dekadent helg med 30-års kalas, smörgåstårta och chokladbrownies så har jag i veckan återgått till raw-raw-raw. Eller ja, lite har jag fuskat eftersom jag inte ville använda färska växthustomater som ändå inte smakar nåt, så jag tog istället krossad tomat på burk. Men för övrigt så följde jag Erica Palmcrantz recept.

Du behöver:
3 tomater (jag använde mig av krossad tomat på burk 400g)
1 avokado
1 1/2 morot
1 stjälkselleri
1/4 rödlök
1/2 dl soltorkade tomater, blötlagda (ej om i olja)
1-2 dl vatten
3 torkade aprikoser, blötlagda
2 msk olivolja
2 tsk tamari/nama shoyu
2 msk färsk basilika
1/4-1/2 röd chilifrukt, utan frön
1 vitlöksklyfta

Gör såhär: skär tomat, morot, stjälkselleri och rödlök i mindre bitar och mixa med vatten. Tillsätt övriga ingredienser, lägg avokadon sist (det lade jag inte märke till så den åkte i först tillsammans med tomaten och moroten). Lägg chili och vitlök enligt smak.

Mycket gott! Och fräscht! Men inte speciellt varmt, även om chilin ger en hel del hetta. Om man vill ha en lite varmare soppa ska man mixa den i mixern en lite längre stund. Jag använde bara stavmixer denna gång. För att få finfördelat moroten så rev jag den istället för att hacka den. Jag lade ju också förstås mycket chili och vitök, så nu bränner det lite i gommen, men då vet man i alla fall att man ätit nåt. Jag serverade med basilikablad och alfalfagroddar för att få en lite mer komplex smak. Jag tror att nässor eller nässelfrön också skulle passa utmärkt som topping!

Kommentarer

Linnéa sa…
Fast den ser väldigt hot ut. Kanske en skvätt vodka = bloody Mary skulle höja temperaturen ytterligare. :)
Hihi, ja det skulle nog behövas en bloody mary vissa dagar.