Raw syrlig morotskaka

Morotskaka.
Jag har testat på ytterligare ett mellanmålsrecept från Palmcrantz Aziz raw food bok: syrlig morotskaka. Ingen höjdare, men helt ok. Fräscht, syrligt och helt gott, men tror nog inte att jag kommer att laga den så många fler gånger. Men om du vill testa så:

Du behöver:
6 morötter
2 röda äpplen
1 tsk vaniljpulver
1/2 dl kokosolja
4 färska dadlar
1 msk citronjuice
citronskal från en citron
1/2 dl gojibär till garnering (jag använde krossad mandel, blötlagt bovete och dadlar istället)

Gör så här: skala och skär morötterna i mindre bitar. Kör tills grovhackade i matberedare. Tillsätt äpple och kör igen. Tillsätt övriga ingredienser tills allt blandat sig (kokosoljan kan man behöva smälta lite i vattenbad). Smaka av med mer citron och vaniljpulver. Bred ut på ett fat och ställ i kylen några timmar innan servering. Garnera med gojibär eller nötter.

Jag använde igen mixern eftersom jag inte har någon bra matberedare och mixade hälften av morötterna åt gången och äpplena skilt för sig för att smeten inte skulle köra ihop sig i mixern. Nötterna/boveten och dadlarna som garnering gav en bra crunch till en annars ganska mosig struktur. Kanske konsistensen blir skönare med en matberedare. Och gojibär tror jag funkar riktigt, riktigt bra ihop med morot.

Det var allt jag  hade att komma med idag. Lite slut i huvudet, men idag ska jag gå och lägga mig i tid! Jag lovar. Och svär (nå svär gör jag senast imorgon i alla fall om jag inte gått i säng i tid idag).

Kommentarer