Raw food kålwraps och helgen som gick

Kålwraps med rucola, morot, tomatröra, avodakodressing och lite örtsalt.
I helgen blev det både kålwraps på lördag och sushi på söndag. Söndagens sushi var dock mest av den traditionella sorten. Jag lagade en liten sats med raw food sushi, men det föll ingen annan i smaken och ärligt talat så var även jag mer sugen på vanlig sushi. Jestas så mysig sushikväll, vi skrattade emellanåt så tårarna sprutade, ehemm, tillsammans med ex-sambons familj. Nå, hjärtligare typer får man leta efter.

Kålwrapsen var igen enligt Erica Palmcrantz Aziz recept och går ut på att riva 3 morötter samt mixa 2 dl soltorkade tomater i olja till "pesto" och sen ännu göra en avokadodressing bestående av 1 avocado, 2 dadlar, 1/2 msk äppelcidervinäger, 1 1/2 dl vatten och 2 tsk limejuice i mixern. Sen öser man allt på kålblad och mumsar i sig. Enligt receptet skulle man ha vitkål, men det äter jag till lunch nästan varje dag (och är ganska mycket att tugga) så jag tog hellre kinakål med en bädd av rucola.

3 rivna morötter, kinakål, röra av soltorkade tomater och avokadodressing.
Jag måste medge att jag inte var superintresserad av detta recept när jag såg det. Jag menar, hur kan morötter och kål bli mumsigt lördagsmys?? Haha, sorry för det uttrycket! Nå, jag hade ju fel, för det var verkligen gott och inte alls tråkigt. Tomatröran och avokadon piggade upp det och hela blandningen av den krispiga kålen, mättande moroten och rörorna blev en bra helhet.

Att jämt pröva nya recept är ju hur kul som helst! Lite jobbigt förstås också med så mycket nytt, men väldigt nyttigt att vidga mina vyer.

Söndagen gick förövrigt åt på Älvbyarnas Må bra-dag i Veikars. Det var kul att träffa många bekanta och jag fick en hel del av mina torkade örter sålda. För att droppa lite namn så åkade jag dit med Hälsovisare Sofie och väl där träffade jag på Ekotanterna och Maria Österåker, Hanna (som vänligen kom med massor med små glasburkar åt mig), Ingemo från Kruska och så var ju Slow Food Ostrobothnia där också. Ja, och hel del annat folk förstås.

Kommentarer