Kvinnoförbund

På tal om annat än raw food, så vill jag slå ett slag för Kvinnoförbundet. Jag gick nyligen och äntligen med i Korsholms Kvinnoförbund. Ända sedan jag var på ett seminarium* som handlade om kvinnor och makt "Våga ta makten" i november 2011 har jag tänkt att jag nog ska gå med för att stöda den goda sakens skull, men det har inte blivit av förrän min vän Lotta, som sitter i styrelsen, ryckte mig i ärmen för en tid sedan. På seminariet höll bland annat Eva Biudet och Peppe inspirerande förläsningar om att våga ta makt (och vad som eventuellt hindrar oss från att göra det) och Ekvilita höll en tankeväckande workshop om priviligerade/icke-priviligerade människor.

Förbundet ordnar alltså intressanta föreläsningar, olika tillställningar och uppmärksammar aktuella frågor som berör kvinnors ställning i samhället. Och så finns det alltså lokalavdelningar över hela Finland. Senast handlade det i Korsholm om kvinnovåld. Uh. Hemskt.

Våld mot kvinnor är ett strukturellt problem i samhället, trots att inte just du, din kompis eller hans kompis slår kvinnor. Charlotte på bloggen Hit och dit och tillbaka igen skriver som vanligt många klokheter och förklarar bland annat i det här inlägget anledningen till varför man borde tala om partnervåld mot kvinnor och partnervåld mot män som skilda företeelser. Våld är inte bara våld, utan det är också könsspecifikt och det är en av orsakerna till att ett forum som Kvinnoförbundet behövs.

Det där med våld var ett litet sidospår, egentligen skulle jag förklara vidare varför jag tycker att kvinnoförbund behövs, men att herrklubbar är mer problematiskt. Men det blir för långa tankar för ikväll, så jag återkommer (förhoppningsvis) till det lite senare.

*herrejee ursäkta för oredan! Layouten från den gamla bloggportalen blev riktigt rörig när jag flyttade till Blogspot. Det var förresten Vasa Kvinnoförbund som ordnade seminariet på Loftet 2011.

Kommentarer

Hanna sa…
Händer det förresten något på internationella kvinnodagen 8.3 i Vasatrakten? Vet du eller vet någon annan? Jag har barnfri kväll och skulle gärna hänga på nåt feministiskt just den kvällen, lördagen till ära. Orkar knappast med nattsudd speciellt länge (tidig väckning) men nåmnting skulle vara kul.
Bra fråga, själv vet jag inte någo feministiskt program just på lördagen, men med rätta borde det ju nog ordnas nåt. Måste undersökas för häng i feministisk anda med kul typer är ju alltid önskvärt :) Jag är dock själv kanske på väg en stad norrut den helgen.