Helgens raw food: fylld paprika med curryavokado

Jag fortsätter att äta raw food enligt Erica Palmcrantz Aziz schema i tre veckor, men bloggar inte om varenda måltid, för det vore ytterst långtråkigt, både för mig och för er. Jag följer inte heller schemat helt slaviskt, utan har nog ibland ätit vanlig lunch eller middag ute med kolleger och vänner. Jag har haft som princip att en måltid s.k. vanlig mat om dagen är okej, men har försökt undvika att tillämpa den regeln varje dag. I veckan har jag ätit mycket kålsallad, spenatsoppa och sånt och sen olika fräscha gröter till frukost.

I helgen blev det fyllda paprikor med curryavokado. Väldigt gott! Och väldigt vackert. Egentligen borde jag ha tillrett nån sorts "gryta" med en massa färska örter idag och tidigare i veckan en tomatsoppa och zucchinirullar med dillröra. Men jag köper ogärna massor med färska örter och tomater som inte är i säsong just nu. Istället försöker jag välja klimatsmartare recept med olika rotfrukter och byta ut t.ex. den smaklösa vintergurkan till zucchini, men riktigt allt kan man ju inte byta ut till säsongsvaror.

Du behöver: 

2 paprikor
1 avokado
2 stjälkar blekselleri
1/2 gurka (jag använde squash för att göra det mer matigt)
1 tomat
2 salladslökar (använde en liten gul lök)
1 tsk curry
1/2 tsk av vardera spiskummin, koriander, körvel och örtsalt
1/2 tsk tamari (jag använde vanlig eko-soja)
1 tsk citronjuice
35 g ruccola
2 msk persilja

Gör så här: dela paprikorna på hälften och kärna ur dem. Tärna avokado, selleri, gurka (squash) och tomat och hacka löken. Blanda grönsakerna och löken med kryddorna, tamarin (sojan) och citron. Fyll paprikahalvorna med röran. Sprid ut ruccola över tallriken och lägg på paprikahalvorna. Dekorera med hackad persilja. Jag lade också lite persilja i grönsaksblandningen.


Kommentarer