Fiskkurs och skafferitömmningstips

Sköna abborrar.
Kom nyss hem från kursen i hur man filéar fisk. Jestas vad svårt det var. Riktigt, riktigt fula, slarviga filéer blev de där vackra fiskarna på bilden. Men det var kul att pröva! Och nångång måste man väl lära sig. Nu vet jag i varje fall i teorin hur jag ska göra. Sen var det kul att träffa lite bekanta också och så blev det en del intressanta diskussioner om handelns mellanhänder, producenternas andel av priset, hur hälsosamt det egentligen är att äta Östersjöfisk och så vidare. Intressant.

Av filéerna som fiskaren Tom Blom hade skärt upp gjorde vi ungsknyten med fisk och rotsaker. Så gott! Så här gör du:
  • ta två bitar folie och sätt kokt potatis, morot och inlagd paprika, strimlad purjolök i en hög mitt på foliet
  • toppa med två små fiskbitar, ost och en klick smör
  • salta och peppra i nåt skede också
  • vik upp kanterna och häll på lite grädde
  • in i ugnen på 200 grader i ca. 25 minuter (tiden är beroende på hur stort knyte/fiskbitar du har)
Det bästa är att ungsknytena kan i princip fyllas med vad som helst som finns i kylskåpet: morötter, potatis, kålrot, rödbeta, parmesan, tomat, squasch, lök eller vad du nu råkar ha i skafferiet.

Ungsknyten med fisk och rotsaker.

Kommentarer

Lotta sa…
Älskar att äta fisk men haaatar att hantera dom hala filurerna.. har försökt många gånger, men neeej, gillar inte och gör det endast om jag blir ordentligt övertalad.
Hehe, ja besvärliga är dom. Men jag skulle gärna testa på flera gånger, men inte på en "fin" fisk som abborre, utan i så fall på mörtar eller annat som kommer upp i parti och minut när man har ut nätena.