Feb 26, 2014

Sockerfasta

I januari sockerfastade jag dels bara för att kolla om jag klarar av det, dels för att se om jag skulle känna nån skillnad i kroppen och dels för att synliggöra när och var jag egentligen äter socker. Jag snackar främst vitt socker och också honung, agave, björksocker, dadlar ect, men inte färska frukter eller mindre tillsatsmängder i t.ex. tomatsås.

Det största besvikelsen var upptäckten att jag saknar karaktär att hålla mig helt från socker. Eller så har jag svårt med regler och förbud, heh. Jag "fuskade" tre gånger under månaden, ena gången var förvisso på Raawka med en raw food chokladkakebit med palmsocker, men de andra gångerna var det nog vitt socker i form av bakelse på ett möte och äckel-färgat-lösgodis till bion sista dagarna i januari. Det var ju ändå bara frågan om 30 dagar, men ändå lyckades jag inte riktigt. Besvikelsen.

Till en början kände jag ofta ett sötsug efter att jag ätit middag. Och alltid förstås då jag tyckte synd om mig själv när jag jobbade lite för mycket och sov lite för lite. I slutet av månaden gick det både bättre och sämre. Sötsuget efter måltiderna var inte lika starkt, men däremot så blev snålheten allt större ju närmare dagen-jag-får-köpa-fastlagsbulle kom.

Positivt var att märka att jag de facto inte direkt äter mycket godis eller choklad till vardags, eftersom det kändes inte som om jag direkt måste avstå från det. Den halvöppnade chokladplattan låg där i kylskåpet och där fick den bli. Att lämna bort honung och diverse efterrättsbakelser, som det lätt kan bli när man går på möten, fika eller luncher, sved dock lite. Men det här är sker förstås periodvis, ibland duger bara choklad och andra gånger är det bakelser som lockar. Det verkade inte heller som om jag måste avstå från nåt varenda dag för att jag inte vill äta socker. 

Det kändes nog som om jag tänkte liiite för mycket på att inte ska äta socker. Nåt direkt fysisk förändring, utöver sötsuget efter middagen, kände jag inte av. Det skulle vara skönare att inte sammankoppla socker så starkt med belöning eller vissa aktiviteter (bio!). En lite mindre laddad attityd helt enkelt. Men, kanske man inte ska överanalysera heller. Sockret fyller väl en funktion för mig och eftersom det ändå inte handlar om kopiösa mängder, så jag lutar åt att inte göra så mycket åt saken. Inget extremt i alla fall.

Det var i varje fall intressant att utforska min egen reaktion på ett liv utan socker. Summa summarium, så blev jag lite mer eller väl fokuserad än vad jag trodde att jag skulle bli.

2 comments:

Linda i Berlin said...

Menar du vanligt socker när du säger socker, eller menar du också honung, fruktsocker och sånt?

Jag tycker ändå att det är bra gjort. Du är ju medveten om att du inte vill äta det. Du valde ju också medvetet att äta de tre gångerna som du gjorde. Och det var ändå trots allt bara tre gånger på 30 dagar. Och de övriga 27 dagarna valde du medvetet att inte äta din choklad från kylen. Ser en det så blir det ju genast mer positivt tycker jag :)

Maggie said...

Linda: Även honung, agave, dadelsocker m.m., men inte frukter (eftersom de innehåller så mycket mer än bara fruktsocker... vitaminer, mineraler m.m). Tack, det var ett positivt sätt att se på saken. Men det känns ändå som om jag booorde ha klarat av det helt och hållet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...