TV-tips

Om du letar efter nåt kul, tänkvärt och lite hjärteskärande så ska du se på Fröken Frimans krig på Yle Areena (tillgängligt endast i Finland, men den är ju producerad i Sverige så det kan ju inte vara omöjligt att få tag på den där heller). Modiga kvinnor i början av 1900-talet som kämpar för sin rätt att bestämma över sig själv och sitt yrke. Okej, den där beskrivningen lät ju inte så tåkittlande spännande, men jag looovar att det absolut är värt en titt! Jag kollade just sista delen och ömsom skrattade jag och ömsom rann några tårar. Väldigt, väldigt bra miniserie.

En får uppskattning för det som feminismen och modiga kvinnor före oss har fått till stånd under en tidsperiod då det inte alls var självklart att en kvinna kunde tänka eller göra självständiga beslut. Respekt, liksom.

Kommentarer

Mymlan sa…
Jag såg den då den kom på SVT i julhelgen. Så himla bra! Men oj vad ledsamt det var i slutet på andra avsnittet :'(
Ja, fyy. VARFÖR måste det gå så :(
Christina sa…
Jag såg de två första avsnitten och storgillade! :) Få se om jag kommer mig för att se det sista också.
Christina: Ja, se det!
Nanó sa…
aargh jag kan inte se den :( suger!
Äh skräp också! Kanske den kommer till fri tillgång i nåt skede, t.ex. från svenska kanalerna.