Tipsmaskinen

Jag fortsätter att spotta ur mig tips idag.
  • den som känner sig hugad på det finska språket kan beställa en väggkalender med tips på säsongsvaror, Pohjoismainen satokausikalenteri, som månad för månad listar säsongsenliga råvaror, både nordiska och importerade. Bra sätt att hålla koll på vilka råvaror som faktiskt är färska och inte suttit i lager eller drivits upp med hjälp av växthus och artificiellt ljus/närning.

  • färsk, lokalt bröd att starta dagen FTW! Mitt tips är Aroma Bageris vinterbröd med bland annat morot, potatisflingor, färsk timjan, svarta sesamfrön och rostad lök. Så. Jäkla. Gott.

  • färskt källvatten är rent, renare än det som kommer från våra kranar eftersom vattnet har filtrerats genom många olika jordlager i flera hundratals år. Eftersom det legat djupt under jorden har det inte föreorenats av kemikalier och strålningar som vi orsakat på jordens ytlager. På den här sidan www.findaspring.com  och den här motsvariga finska sidan Löydä Lähde kan du hitta en källa nära dig, eller dela med dig och fylla i en ny källa som inte ännu finns listad. Själv har jag inte (ännu) börjat samla källvatten. Nån som vet en nära mig? Läs mer om källvatten på Morotsliv.

  • ser det ut så här även hos dig? Då är mitt tips att stänga datorn och gå ut i solskenet i denna underbara vintervärld som äntligen är här!

Kommentarer

Smart tips med kalendern. Typ en sån hade mina svärföräldrar med.

Källvatten är nog det godaste en kan dricka. Jag brukade alltid följa med min morfar och hämta det på somrarna förut.

Härligt vinterväder, hoppas att du hade en fin dag!
Trevligt att din morfar och du brukade hämta källvatten. Det är ju oftast de äldre som vet var källorna överhuvudtaget finns.
Tack, en riktigt finfin dag var det! :)