Produktiv liv - en ständigt växande ekonomi

Forskare undersöker en framtid utan tillväxt. Eller egentligen undersöker de tre olika framtidsscenarier med tanke på att våra resurser ändå - surprise, surprise - tycks vara begränsade: ett scenario med negativ tillväxt, ett med noll tillväxt och ett med låg tillväxt. Det var minsann på tiden.

Jag tycker det är glasklart att vårt nuvarande konsumtionsinriktade system inte är hållbart. Vi måste få en ny världsordning. En värld där 1% av befolkningen inte äger 43% av resurserna. En ekonomi som inte är skulddriven. Ett liv som inte går ut på att streta sig genom veckorna och TGIF:a.

Jag blir så trött. Jag har ingen aning om hur förändringen ska gå till. Eller jo. Men det enda jag kan göra är att reglera och ändra mitt eget beteende: konsumera så lite nytt som möjligt, handla på loppis, minska köttkonsumtionen till ett minimum, återvinna, handla ekologiskt, höja min röst när orättvisor kommer emot. Men hur jäklar ska det räcka till någonstans? Världen är ju så mycket större än jag. Och jag lever i och är en del av det västerländska samhället. Man blir lätt lite cynisk och uppgiven.

Men en bättre värld måste ju vara möjlig. Det måste det. Måste.

Kommentarer

Mia sa…
Porque otro mundo es posible, Zapatistas 20 års kamp har lett till en massa nya initiativ. Jo världen är god trots allt, om man väljer att titta på den sidan av världen... den som oftast inte syns, men finns! Tacka vet jag "buen vivir"!
Vailken otroligt bra sak att forska om. Det behövs verkligen. Jag skulle vilja se en forskning på hur man praktiskt ska gå till väga för att få till en förändring. Jag vet ju att jag själv tänker till innan jag handlar och att jag mest köper ekologisk i affärerna. Men det finns så mycket okunskap och det vet jag inte hur en ska få ändring på.
Mia sa…
Genom att våga bryta fri från nuvarande normer och satsa på alternativa ekonomier, egna odlingar, lokala hantverk av lokala råvaror, downshifta/sluta konsumera, satsa på hälsa och naturupplevelser nära dig istället för cafe-besök och hoplop-typ aktiviteter. Undvika stormarketarna, köpa direkt från bonden, incentivera barn att tänka sig bli bonde när de blir stora, inte för att de måste men för att de vill... skulle kunna fortsätta hur länge som helst med mina tankar om hur nya alternativ skapas. låter lätt så här i digital form, mycket svårare att genomföra på riktigt. Men först kommer tanken sedan agerandet...
Mia: tack för peppen :) Det finns ju faktiskt hur mycket som helst. Men allt är på gräsrotsnivå. Men det är väl där vi måste börja. Jag saknar politiska beslut och etiskt ansvarstagande från företagledare. Och egentligen tycker jag att hela vår inställning till hur ett samhälle ska fungera är så... eh, kortsiktig och orättvis. Men det finns hopp.

Linda: det är just det som jag upplever som så frustrerande just nu. Lite ensam med några få andra mot ett helt system som är så ingrott och svårt att förändra.