Ooops

Jag måste bekänna. Sockerfastan har väl gått okej, men igår deltog jag för första gången i ett styrelsemöte för Steinerdagiset i Vasa och där serverades Runebergstårtor. Det har varit en hektisk vecka, snålheten tog över och jag njöt av en mumsig bakelse. Och efteråt kändes det väl sådär. Lite dumt, lite onödigt. Äh. Nå, jag tänker ändå köra sockerfritt till slutet av januari, trots att jag stapplat lite. Jag har förresten märkt att det är efter maten som jag blir sötsugen. Vad betyder det?

Jag är förresten inte bekant med Steinerpedagogik sedan tidigare, men min bekant som lockade med mig försäkrade mig om att det inte gör någonting. Inte heller spelar det någon roll om man har barn eller inte. Det ska bli intressant. Undrar vad jag kommer att kunna bidra med? Det som intresserar mig är i alla fall det ekologiska, naturliga lekmaterial och att man så att säga följer naturens gång. Det är viktigt med ren mat, kreativitet och skapande. Saker som jag bryr mig om med andra ord.

Kommentarer

Åh, det där sötsuget alltså. Ibland är jag också så att jag tar något sött för att bara. Men sen ångrar jag mig lite. Eller inte ångrar, men det ger mig egentligen ingenting och det känns bara onödigt. Jag kan också bli sötsugen efter maten. Jag har läst att det har att göra med om man ätit mycket kolhydrater till maten. Men jag vet inte.

Det där dagiset låter ju intressant. Jag har aldrig hört talas om den pedagogiken. Hoppas att det blir bra och roligt.
Mymlan sa…
Tycker också att det låter intressant med dagiset. Får jag nånsin barn ska hen gå på Steinerdagis! Förutsatt att det inte är för dyrt...
Hanna sa…
Angående sötsuget så brukar det heta att man inte har ätit tillräckligt om man blir sötsugen/mellamnålssugen.

Sen finns det olika skolor angående om man ska ge kroppen mera komplexa kolhydrater eller mera fett för att minska sötsuget. Krom kan också förebygga sötsug.

Och vad gäller dagiset så är det jättebra om någon i styrelsen vill ta kurser och annat inte lika dagisrelaterat som sitt ansvarsområde. Och det där med steinerpedagogik - jag visste inget när jag började, och jag blev ordflörande genast jag kom med. Så no worries. Man kan ju fixa kurser så man lär sig...
Linda: Ja, jag har också hört om det där med kolhydrater. Det är nog intressanta grejer som Steinerpedan handlar om.

Mymlan: Ja. Och förutsatt att det finns såndana i närheten och man får plats. Det är ganska populärt har jag förstått.


Nämen Hanna inte visste jag att du bloggande! Och nu ser jag att det är ett ganska nytt tilltag :) Hmm, intressant om komplexa kolhyrdater *googlar*. Det är oftaste situationer och sinnesstämningar styr mitt (sötsaks)ätande, men det kan ju bra vara just det där med kolhydrater också.

Hihi, ordförande på en gång, det var värst. Håller på och läser in mig lite grann. Ja, det är ju bra att man har lite olika ansvars- och intresseområden.