Jan 25, 2014

Mjölkte med nötmjölk, kardemumma och vanilj

Kanske för att stilla nåt sorts sötsug eller för att min törstande kropp kräver vätska* så bryggde jag en kanna ingefärste. I tekoppen blandade jag en nypa kardemumma, en nypa vaniljpulver (Urtekram har ekologiskt) och 1/2-1 dl nötmjölk. Jättegott! Inte direkt sött, men delikat i alla fall. Se det som ett tips. Det funkar säkert också med kaffe och/eller vanlig mjölk. Men då blir det ju förstås ett helt annat "recept".

*jag vaknade med huvudvärk, förmodligen orsakad av för lite vätska. Jag är så sjukt dålig på att dricka tillräckligt med vatten.

4 comments:

Hanna said...

Dricker du källvatten? Efter att jag började med källvatten (Näset i Sundom, Ila visade platsen) och jag satte i system att dricka ett stop vatten före varje mål mat så har jag blivit mycket bättre på att hinka i mig vätska.

Vattenflaska (glasflaska med källvatten) och/eller termos med till jobbet och en målsättning att dricka vatten/te medan man sitter vid datorn hjälper också. Liksom vanan att dricka en liter (två stop) vatten t ex med citronsaft (basande), matsoda (basande) eller havssalt (bra för trötta binjurar) first thing på morgonen, före morgonmålet.

Att bara hinka i sig kranvatten har jag mycket svår med nuförtiden, då jag har vant mig vid godare grejer.

Om du har motvilja mot att dricka vatten så kanske du har brist på elektrolyter, d.v.s. salt/natrium, kalium (finns i grönsaker och frukter), magnesium (nästan alla har brist på det) och kalcium. Ett sätt att testa detta är att sätta en nypa salt i stopet vatten och kolla om du tycker att det är sött och gott. När jag började med det ÄLSKADE jag en tesked kvalitetssalt i en halvliter vatten. Nu nåt år senare så skippar jag saltet i vattnet för jag fick upp mina nivåer och behöver inte saltet mera på samma sätt. Ökar man sitt intag av NATURLIGT, ORAFFINERAT grått havssalt eller rosa himalayasalt (bordssalt är rena giftet)så ska man samtidigt öka sitt intag av kalium (grönsaker, frukter) för att bibehålla balansen.

Maggie said...

Nej tyvärr har jag inte orkat leta upp en källa nära mig. Nån ska jag nog göra det. Jag håller av och till ifrån med citronvattnet på morgon och det tycker jag är en jättebra start på daagen och sätt att få i sig vätska. Jag har inte motvilja att dricka vatten, jag bara glömmer bort det. Tänker att jag ska ta ett glas efter/före maten, men så lämnar det helt enkelt bort. Men intressant det du säger om elektrolyter, magnesium m.m.! Jag ska definitivt göra vattentestet! :)

Hanna said...

Drick hellre före maten, då vattnet rinner gen om systemet snabbt och sugs upp av kroppen. Än efter maten, då vattnet fastnar i magsäcken tillsammans med maten och späder ut magsyran, så att maten smälts sämre.

Maggie said...

Ja, jag har också hört att före maten är bäst. Helst tom. en halv timme före. Jag gjorde förresten salttesten och javisst, jag tyckte det var gott med himalayasalt i vattnet. Ojdå, ska med andra ord försöka bättra på värdena, men förstås också minnas de ljuva leafy greenies :) Tack för tipset Hanna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...