Godaste raw food pastasåsen med champinjoner, dill och alger

Plötsligt slog den till igen, lusten att laga raw food alltså. Jag har länge inte orkat befatta mig med nåt mer avancerat raw foodigt än sallader och smoothies. Av nån andledning började jag nu sukta efter lite lättare, lite grönare mat. Kanske det kom av den tunga söndagsmiddagen förra helgen.

Jag testade Västkust-pasta med dill och cashew, som vi blev serverade på Raw Life festivalen i somras av Rawfoodbaren. Så himla gott! Recepten kan köpas i deras webbutik och jag tycker det vara en bra investering, för maten var på festivalen var faktiskt god. Undrar om jag får återge Rawfoodbarens recept eller inte... jag har köpt recepthäftet, men? Det känns lite torftligt att berätta om hur gott det blev utan att kunna ge er möjligheten att också testa. Så, här är receptet!

Rawfoodbarens Västkust-pasta
4 portioner

3 dl cashewnötter - blötläggs
1-1,5 dl vatten
1 citron – Riv på fint rivjärn 1 tsk zest och pressa ur juicen – använd 1 -2 msk efter smak
kelppulver- 1 tsk (ger havssmak och jod)
1 krm malen svartpeppar
0,5 msk havssalt
1 msk B-jäst
Mixa till en slät kräm i mixer.

350 gram champinjoner, skurna i ”klyftor”
30 gram finhackad dill - 0,75 dl
30 gram finhackad persilja - 0,75 dl
75 gram spenat - 3 dl grovhackad
1 rödlök, skalad och finhackad

Tillsätt krämen till svamp, spenat, örter och lök och blanda om väl.
Ta 4 zucchini (eller batat) och svarva i spiralizer till spaghetti.

Det ser ut som många ingredienser men det är faktiskt superlätt! Jag använder en mix av alger istället för kelp. Både kelp, alger och B-jäst (även kallad öljäst eller näringsjäst) brukar finnas på hälsokostaffärer. Algerna ger en skön smak av hav och B-jästen en ostig eller krämig smak, så det lönar sig att ha med dessa ingredienser.

Kommentarer

Men herreminje vad gott det låter! Tack för receptet :)

Med alger, menar du då såna trådiga som går att köpa i kyl/frysdisk eller menar du noriblad? Det är väl också alger?
Jag använder mig av algpulver från en finsk importör. Det står tyvärr inte desto noggrannare vilka sorts alger det handlar om, men nånstan utanför skotland enligt påsen: http://luontaistuotteet.net/popup_image.php?pID=5853&image=0

Säkert kan man använda smulade noriblad också. Alger från frysdisken? Hm, sånt har jag inte mig veterligen sett.
Har aldrig provat raw-food, men det där låter väldans gott. Och så är det ju så nyttigt att inte värma upp alla livsmedel för att behålla alla näringsämnena... Det måste jag absolut prova! Vi ska laga falafel idag - det är supergott!!!
Susanne: Det här är ett bra recept att börja med i så fall. Men jag rekommenderar squash som pasta om du får tag på det, för batat är inte riktigt lika mjukt och gott. Mmmm, falafel :)
Vilda sa…
Det låter gott. Dulse skulle nog gå bra till exempel :-)