En stilla undran

Eller så stilla är den väl inte, snarare fåfäng. Jag undrar nämligen hur i hela h-, eh, fridens namn man tar bra självporträtt för att fotografera smycken som man tillverkat och som man gärna förevisar då dom är i användning utan att behöva jobba arslet av sig med stativ och manuell fjärrutlösare (som jag inte ännu har). Jag tänker bokhylla/skänk som stativ, men min fjärrutlösares timer är bara 2 sekunder. Att ta foto via spegeln kräver både spegeltvätt och dagsljus. Åh, vilka bekymmer, håhhå jajjaa.

Nåväl, det här kan ni grundligen begrunda, hehehe, medan jag nu sticker iväg på bio med min stödbehövande kompis. Vi ska kolla Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

Kommentarer

Linnéa sa…
hahaha, 2 sekunder är en väldigt kort tid men samtidigt hinner du falla över en fåtölj och skada dig väldigt allvarligt.
Var försiktig är mitt råd :)

Hundraåringen som försvann vill jag också se.
Hahaaha! Det skulle iaf inte vara ett tråkigt självporträtt. ;) jag hade läst boken innan, så filmen var okej i jämförelse med den.
Ennet sa…
svårt detdär! På endel kameror kan man reglera fjärrutlösarens tid. Annars kanske be en kompis modellera? Låter intressant med smycken du själv har gjort, hoppas man får se en glimt här på bloggen! :-)
Serpensalbus sa…
Ett billigt stativ ligger väl runt 20 euro…Ännu billigare är "mikrostativ" (borde finnas på Clas Ohlson) för ca 10 ege.

Själv skulle jag satsa på naturligt ljus och sen möjligen justera skärpa etc i Photoshop för att lyfta fram smycket mer.
Ennet: Jag måste experimentera lite och se om jag kan justera fjärrutlösarens tidsram. Heh, ja det var tanken med fotot, att ge en glimt av "produktionen".

Serpensalbus: Stativ har jag, men jag är lat och orkade inte igår montera upp det och skruva fast kameran. Håller med dig om ljuset, det blir snyggast med naturligt ljus. Men gosh darn, naturligt ljus är en bristvara än så länge. Och i helgen hinner jag inte experimentera.
ponks sa…
En enkel och relativt funkande lösning är att sätta grejerna på ett bord och ha kameran ca 20 cm från objektet, kameran stående på bordet allstå. Man kan bygga upp en liten "scen" men tyger och grejer så det ser bra ut i kameran. Ha kameran inställd på manuell och skruva till rätt fokus. Sen antingen stadig hand eller självutlösare.