Bloggdoktorn, hjälp mig

Oj ve, oj ve. Jag har varit tvungen att pausa lite med yogandet för min högra handled gör ont sen en tid tillbaka. Jag misstänker att det delvis beror på det överdrivna antalet timmar jag sitter framför datorn - både på jobbet och hemma - samt på alla armhävningara som är involverade i både solhälsningar och upward/downward-facing-dogs. Måste jag nu bara vila och vänta eller kan jag yoga i alla fall?

Det är vanligt att man drar på sig handledsont och dylikt när man yogar, eller ska vi säga slarvar och yogar, då man inte kan eller orkar göra alla asanas (positioner) helt korrekt. Och det kan man ju inte heller förvänta sig. Det är ju en inlärningsprocess. Petra på Inner Strength har gjort en serie inlägg om just olika yoga-relaterade skador och hur man bäst undviker sånt.

Men oj vad der harmar just nu. Jag har ett sånt sug efter lite böj, töj och stilla fysiskt fokus. Kanske bara lite, lite grann.

PS. Jag har inte ännu kommit ut mig i skidspåret trots att vintern äntligen kommit. Det har helt enkelt varit för ka-ka-kaaallt.

Kommentarer

Jag har ju också haft ont i handlederna en tid men tror att det för mig ursprungligen kommer från skulderbladen och nacken som sen klämmer åt någon nerv så jag domnar i fingrarna. Men visst är det frustrerande när man vill yoga! Jag har försökt göra lite stretchningsövningar nu ca en vecka och det känns faktiskt bättre.

Hoppas det går över snart! Du får försöka med positioner som inte kräver belastning på handlederna så länge, men då går ju tyvärr solhälsningen bort...

Åh, vad det är tråkigt när en drar på sig saker som gör att en inte kan fortsätta göra det en vill. Hoppas att det blir bättre. Har du bra stöd och så vid datorn på jobbet? Jag hade en sån rullmus och en gelematta framför tangentbordet när jag jobbade och det var jättebra.
Sofie: ja, tänk så alla till synes orelaterade kroppsdelar trots allt hänger ihop :) Mm, jag får göra det. Heh, men jag kunde inte hålla mig imorse. Det blev ett pass med alla stående asanas trots allt :P

Linda: tack. tyvärr har jag inte stöd för handleden på jobbet. Men det skulle säkert gå att fixa. Förresten, du är grymt bra på att byta ut "man" till "en"!
Kolla om du inte kan få ett sånt, de är verkligen jättebra.

Tack, jag försöker verkligen att inte skriva man.
Kolla om du inte kan få ett sånt, de är verkligen jättebra.

Tack, jag försöker verkligen att inte skriva man.