Antinyårsmål? - 10 asbra saker

Nu i nyårslöftenstider är det många som sätter upp mål för det nya året, men också sådana som tycker att man duger som man är utan att behöva pressa sig ytterligare. Bra så. Man ska själv känna efter hur man vill ha det.

Jag ska själv också sätta upp nya mål för det kommande året både här på bloggen och kanske några mer privata i en liten färggrann bok som motsvarar Dumbledores Pensieve*. Men förrän jag börjar fundera på vad jag kan bli bättre på, erövra och åstadkomma så tänkte jag kolla vad som redan funkar. Vi funderar ofta på hur vi ska kompensera våra brister, men på Treiers föreläsning i höstas poängterade han att det är vettigare att fila på sina styrkor och blir jäkligt bra på dem istället för att fila på sina svagheter som förmodligen ändå aldrig kommer att bli det bästa hos en själv.

Av en slump har jag under de senaste dagarna fått många vänliga och uppmuntrande ord. Min reaktion var "Aaaw, så snällt sagt. Hen överdriver nog säkert för att vara snäll", men det är ju egentligen en vansinnigt dum reaktion. Tacka och ta emot bara, skulle jag vilja säga (till mig själv)!

Så därför tänkte jag köra en favorit i repris: 10 asbra saker. Och nu vill jag också förstås att även ni funderar och gärna kommenterar eller själv bloggar om vad DU är bra på. Det kan vara hur jäkla litet eller stort som helst. Lista allt som du spontant kommer att tänka på! Köööör!

Jag är asbra på att:
  1. matcha stora smycken till mina outfits
  2. vara lite bra på många saker, utan att vara expert på egentligen nåt alls
  3. äta långa smålyxiga frukostar med franskt nattsvart kaffe
  4. vara tillmötesgående
  5. vara hyfsad och vänlig, oavsett om jag inte håller med eller inte gillar den andra personen
  6. lyfta upp stämningen
  7. skratta
  8. låta bli att störa och stressa mig över oviktiga saker som städning och diskning om jag på riktigt inte orkar eller hinner med det
  9. skrida från tanke till handling (ibland blir det lite halvtamt och halvvägs, men ändå nåt, är inte bara en drömmare)
  10. vara effektiv och rätt så organiserad när det verkligen, verkligen krävs (till vardags kan jag annars vara lite virrig)
Så, nu är det er tur!


*Hej alla Harry Potter-nördar!

Kommentarer

Bra! Det är svårt att skriva bra saker om en själv tycker jag. Jag skriver mina 10 asbra imorrn :)
Ja, jag satt och funderade på vad jag vill göra med 2014, och förstås även på sånt som jag vill förbättra. Men man måste ju också försöka komma ihåg vad som funkar. Jee ser fram emot att läsa!