Att äta ogräs - part 958

Förra årets infrysning av ogräs.
Förra året såg det ut så här när jag paketerade in små paket med ogräs för att säkra tillgången till grönt under vinterhalvåret. Det funkade bra. Jag tog upp ett litet knytet eller skapade ut en halv sats i mixern. Färskt är ju förstås att föredra framom fryst, men man får i alla fall mer nyttigheter i sig om man fryser ner ogräs än om man inte gör det. Nedfrysning är i varje fall ett bra sätt att bevara näringsämnen så gott som oförändrade, men det är upptiningsskedet som är mest kritiska. Grönsaker lär bäst behålla sina vitaminer om de tillreds och tinas upp snabbt än om de långsamt får tina.

Iår testade jag en annan strategi, mest för att jag inte "hann" plocka tillräckligt ogräs i tid och för att jag var lite osäker på min tillgång till en ordentlig frys. Jag plockade maskros, groblad, rölleka, klöver, harsyra, och nässlor som jag antingen lufttorkade på tidningspapper i en vecka ungefär eller i torkugen i nåt dygn. Sen körde jag lite i gången i mixern till pulver.

Burken längst till höger innehåller ogräsmix.
Tadaa! En stor burk (nästan) full med ogräs. Bara att ta en matsked i smoothies. Ganska arbetsdrygt, men funkar fantastiskt bra och tar lite plats i skafferiet! Få se hur länge denna burk räcker. Lite nyponmjöl slinker även ner i mixern ibland.

Kommentarer

Åh, vad jag ser fram emot den dagen jag kan göra så också. Ha egna kryddor och trädgård och bara plocka ihop och frysa inför vintern. Vi har ingen frys att tala om nu så det är lite svårt. Men att torka och mala måste jag testa nästa år.

Det är inte länge sedan jag lärde mig att frysta grönsaker inte är så energifattiga som en kan tänka sig. Jag trodde att de var helt "döda" på näring om de frystes in.
Linda: Jag trodde också länge att frysta grönsaker hade tappat största delen nyttigheter, men det är ju inte alls så!