Julpyssel - vik en gran av en gammal bok

Inspirerad av Lantliga Linda testade jag på att göra lite eget julpynt och vika en julgran av en gammal bok. Man behöver en pocketbok som man tar bort pärmen på och så börjar man vika. Så här gjorde jag.
Vik först ner halva sidan mot mitten.
Vik sedan en gång till samma sida in till mitten.

Vik in och ner den lilla fliken eller spetsen som sticker ut utanför kanten.
Fortsätt vika och var noggrann med att stryka kanterna så att vikningen blir snygg och ren.
 Om man inte vill använda hela boken kan man försiktigt riva loss de resterande blanden från den limmade ryggen. Jag använde 130 sidor av en 150 sidors pocket och det blev en fyllig och fin gran.
När man vikt ett passligt antal sidor petar man bara ihop början och slutet. De flyter lätt ihop av sig själv och skarvet syns inte.
Så här ser den ut underifrån.
Den färdiga bokgranen.
Jag gjorde även en liten stjärna av metalltråd, men det kan man lämna bort eller ersätta med nåt annat.

Kommentarer

Hanna sa…
Finfint, och bra med beskrivning, för jag hade nog inte fattat hur man gjorde. Trevlig helg!
Nu har även Linda gjort en beskrivning :) Trevlig helg till dig med Hanna!
Linda sa…
Snyggt! Och vilken snygg stjärna du fixat!
Linda: Tack för inspirationen Linda!