Saker som gör mig förbannad - katten på bordet om löner

Dom flesta har säkert redan läst eller bloggat om det här, men det är så viktigt att jag vill kommentera saken även här på bloggen:

Gå in på sidan Tala om löner.

Det är så SJUKT deprimerande! Hur kan det fortfarande vara så att kvinnor i medeltal förtjänar 590€ mindre än män, oavsett om det är en mans- eller kvinnordominerad brasch. Jag blir så arg! Arg, arg, arg att det ska vara på det här viset.

Och för att vara RIKTIGT RIKTIGT TYDLIG, så är jag inte arg på männen. Ingen fördömer eller beskyller männen för att ha tagit kvinnors andel av lönen. Nej, absolut inte, det är mycket större strukturer som påverkar. Män är inte automatiskt syndabock bara för att man lyfter fram orättvisor som vi alla upprätthåller på olika vis. Vi är alla delaktiga i att forma vårt samhälle och därför blir de privata besluten i förlängning politiska.

Jag fick en del svar på Facebook när jag delade länken. En del (män) ifrågasatte statistiken och andra blev chockade över att det ser ut som det gör. Alla verkar dock vara överens om att det är prestationen som ska avgöra vilken lön man får. Så jag kan inte tro att män konsekvent presterar bättre i alla branscher och därför har i medeltal högre lön än kvinnor oavsett om branschen. Att barnafödandets konsekvenser skulle generera en sådär stor skillnad är varken rättvist eller den enda orsaken till skillnaderna. Jämställdhet i hemmet betyder också mer jämställt på arbetsmarknaden. Som sagt, det privata är politiskt. Som det står på hemsidan är orsaken till skillnader delvis att snutt-, deltids- och lågavlönade jobb har hopats på kvinnorna. Det finns även undersökningar som visar på att kvinnor lättare blir förbisedda när det kommer till chansen att få både muntur och projekt. Projekt som i sin tur leder till mer ansvar, vidareutveckling och högre lön och om man inte får dem så avancerar man inte heller. Det är komplicerat och många olika delar som gör hela jämställdhetspusslet.

Det är svårt att förstå, men det är ju ingen som medvetet, illvilligt och onskefullt tänker att nu ska jag ge mindre lön åt hennen än åt honom. Istället är det omedvetna föreställningar och uppfattningar om vad en människa kan och klarar av utgående från dess kön/färg/vikt/längd som styr lönebeslut. Ingrodda tankar om vem som lämpar sig för vad. Ja, plus det där jag nämnde ovan.

Låt oss därför snacka om löner! Låt oss våga kräva högre lön och bättre arbetsuppgifter! Låt oss bektrakta oss själva som/om chef och se till att det är alla blir behandlade lika! Låt oss inte nedvärdera vissa branscher! Låt oss dela bättre på barnavården både i hemmet och i branscherna!

Kommentarer

Michaela sa…
Bra skrivet! Man blir så ARG! Tyvärr alltför vanligt också i min (kvinnodominerade) bransch :(
Hörrudu, du måste ta ett snack med chefen! ;)