En vanlig grön dag

 

Idag blev det spenatsoppa till lunch. Raw food style. Så gott och fräscht! Och nästan illgrönt. Och suddigt. Förlåt för mina suddiga mobilbilder! Åh. Förlåt. Receptet på soppan finns nedan.

Idag fick jag mina nya kalender för följande arbetsår. Den är från Wegas Eko-serie och tillverkad av återvunnet papper. Dessutom är den grööön och fin. Jag fick även en väggkalender som är miljövänlig. Jag tycker att alla kalendrar och kontorstillbehör borde göras av återvunnit så långt som det är möjligt. När vi fick listan som vi skulle välja kalender ifrån missförstod jag först och trodde att vi hade bara ett miljövänligt alternativ. Det visade sig dock att det fanns fler, många fler än ifjol dessutom. Jippii!

Men om det inte finns miljövänliga alternativ på din arbetsplats så vill jag tipsa dig om att höra av dig till den som ansvarar för inköpen. Det kan ju vara att hen helt enkelt inte tänkt på saken eller varit medveten om att det finns en efterfrågan på ekoprodukter. Det räcker med en vänlig frågan om varför det måhända inte finns några /mer än ett miljövänligt alternativ.

Jaa-a, för övrigt är det astråkigt med måndag. Riktigt, riktigt tråkigt. Och asigt. Så jag har klätt mig i en senapsgul långärmad skorta, svart knälång kjol och ett par sköna skor med lite klack. Det sägs ju att gult är uppiggande och där är definitivt även kjol för min del. Jaa, man kan vara feministiskt lagd och ändå njuta av så kallade kvinnliga attribut.

Ikväll blir det första lektionen i Qigong på Vasa Arbis. Tjohoo! Det måste ju få denna dag till ett drägligt slut.


Spenatsoppa
180gr färsk spenat
2 avocadon
5 dl vatten
Saften av en halv citron
Färsk persilja eller annan valfri ört
1/2 tsk salt

Mixa allt i en mixer. Servera med kokt ägg. Låt gärna råvarorna stå framme före tillagning så de är rumstempererade för att även soppan ska bli rumstempererad. Om du vill värma upp maten ytterligare, så värm inte gärna upp den över 42-45 grader, för då går man miste om viktiga vitaminer, mineraler och enzymer.

Kommentarer