Listan om bloggen och mig

Jag brukar älska att läsa blogglistor som folk fyller i, men själv är jag urdålig på att ta tag i sånt. Nu har Malin den Gula Apelsinen utmanat sina läsare med en lista. En kort lista! Hurraa!


Vem inspirerade dej/uppmanade dej att börja blogga?
Oj, kanske det var Malenami? Och Peppe. Inspirerade alltså, inte uppmanade. Jag tänkte att jag också vill ha en positiv plats på nätet som inspirerar både mig och andra. Om de kan, så kan också jag. En annan orsak till att jag började var för att skaffa nya vänner - om än virtuella sådana - eftersom jag nyligen flyttat till Österbotten då sommaren 2011 när jag började blogga på hösten. En tredje orsak var för att motivera mig själv och lära mig om ekologiskt leverne och raw food. Först var jag solidarisk finlandssvensk och bloggade på Papper med samma bloggnamn som nu, men när Papper lades ner och bloggunderhållet blev sämre så flydde jag fältet hit.

Hur väljer man ämnen att blogga om?
Nu är jag ju nischad på ekologiskt liv, raw food och ren mat överlag samt feminism och genustänk. Ja, och så katterna då förstås. Stöter jag på en intressant artikel, prövar ett gott recept eller hittar på som kan tänkas handla om ovannämnda ämnen så bloggar jag om det. Oftast. Ibland är det för tråkigt att blogga om att jag igen plockat nässlor eller lagat raw food lasagne för femtioåttånde gånger så låter jag bli. Jag tycker det funkar bäst när jag skriver när jag vill och om sånt jag själv bryr mig om. Ibland funderar jag på vad ni vill läsa om, ibland läser jag en bra blogg och tänker att jag borde bloggar mer som hen, ibland följer jag dessa impulser, ibland blir det bra, ibland inte.

Vad vet de flesta inte om dej?
De flesta bloggläsare? Att jag läste lång matematik i gymnasiet, att jag länge skämdes - eller ska jag vara riktigt, riktigt ärlig så ibland fortfarande lite grann fast det är helt idiotiskt och onödigt - över att mina föräldrar är skilda, att jag har ett sjukligt stort obehag för tanken på blodådror som pulserar, att jag inte egentligen gillar att duscha för man blir så våt. Tja, kanske det räcker med bekännelser för idag.

Vilka tre ord beskriver din stil allra bäst?
Bloggstil? Klädstil? Livsstil? Nischad, livfull, lite egen; gäller alla tre.

Vad tycker du om att göra när du inte bloggar?
Hänga hemma och syssla med det ena och det andra, äta gott, jobba i trädgårdslandet, pyssla (allt från att klä i skolådor till att måla och göra egna smycken), dansa, dansa, dansa, yoga, kolla TV-serier, umgås med kompisar och hitta på roliga, ibland galna grejer.


Så, nu gör jag som Malin och skickar vidare den till alla er!

EDIT: Jaaa, nu visade det sig varför jag inte orkar fylla i långa listor. Jag skriver tydligen så sjuhelvetes långa svar.

Kommentarer

Malin sa…
Haha, jag kan verkligen identifiera mig med det där dusch-motståndet. Det är alltid skönt när man väl är där, men det är inte klokt vad jobbigt det kan kännas att övergå från torr till våt.
Joo, det är ju skönt att stå där under en forsande varmvattenkaskad, men allt för och speciellt efteråt, brr.