Att leva på raw food: sushi med nöt- och chilifyllning

Raw sushi överlever man nog på.
Sedan Raw Life festivalen har jag fortsatt på raw food-linjen. Det har blivit en del sallader, men även en hel del nya recept. Jag kör i princip tre veckor raw food, men jag följer inte direkt schemat, utan plockar istället lite recpet här och där. Sista veckan på gång nu! Det har blivit ca 95% raw food. När jag var över till Umeå i somras med Linn köpte jag Erica Palmcrantz bok Raw food - ett lättare liv på tre veckor. I boken finns recept och "schema" för en dag av raw food, en helg med raw food eller tre hela veckor.

Jag testade hennes chili- och valnötsrullar
enligt följande recep:

Ingredienser
3 1/2 dl valnötter
2 morötter
5 soltorkade tomater, blötlagda
1/4-1/2 chili, färsk
1 dl oregano, färsk
1/4 röd paprika
1 msk citronjuice

1 dl surkål
noriark

Väääldigt goda och mättande. Jag var först orolig att jag inte skulle bli mätt, men jag orkade bara äta hälften så det blev lunch till följande dag. Surkålen är ett måste, för den fräschar upp en annars väldigt tung nötsmak och kålen funkar utmärkt som komplement till nötfyllningen.

Idag har det dock mest blivit sallad. Förutom några ostbitar. Ost är min stora matpassion och njutning. Egentligen köpte jag osten till katten för att trycka in en bit antibiotikapiller i ostbiten. Nåå, katten åt inte pillret och det lämnade kvar en stor del av ostbiten. Så slurp, dit for den. Pillret lämnade jag dock åt katten. Hur fanken ska jag få medicin i katten??

Kommentarer

Linn sa…
Ta tag i katten, öppna munnen med våld, trått dit medicinen och försök få den att svälja :D Så har vi gjort med föräldrarnas hundar, och det har funkat rätt bra. Eller smula sönder pillret och sätt det i kattmaten. Mm, rawfoodrullarna låter så goda att t.o.m jag skulle kunna prova dem :)
Joo, jag försökte det, men när man måste akta det skadade benet rätt så mycket, så ville det inte bli till nåt.
Rullarna var goda! :) jag älskar noriblad...