Jag är så naiv...

När jag först läste nyheten om att Monsanto ger upp sin agenda att införa GMO-produkter på den europeiska jordbruksmarknaden blev jag glad. Jag tänkte att kanske det här är en vändning till det bättre, att någon kanske har lyssnat.

Sen läste jag kommentarerna. Pressmeddelandet om att Monsanto inte vill strida mot vindmöllorna och försöka få ut en produkt till bönder som inte är intresserade bara skulle vara en skenmanöver. Att offentligt gå ut med att man lägger ner lobbyverksamheten är att säga till motståndarna att kampen är över, ni kan sluta bry er och följa med vad vi gör nu. Företagets lobbyister kommer förmodligen att fortsätta bakom kulisserna och försöka sälja andra produkter via andra kanaler. Suck. Eller är det bara foliehatten som stör tankeverksamheten?

Kommentarer

SivÖ sa…
Jag tror inte att de lyssnat och bryr sig, det kommer de förmodligen aldrig att göra... Men jag antar att de tycker att det skulle bli för dyrt med så omfattande lobbyverksamhet då motståndet är såpass utbrett. Inte värt besväret, kanske? Inte just nu, i alla fall.
Jag tror du har rätt. Jag börjar allt mer och mer tro på att de inte alls skiftat fokus, speciellt efter att ha läst det urprunglig pressinfot på tyska. Det visade sig att journalisten varit lite frikostig i sin tolkning och att Monsanto inte alls har sagt att de tänker backa, utan att de sagt att de koncentrerar sig på de områden där det går bra, dvs. Spanien och Portugal samt försäljningen av bekämpningsmedelet RoundUp (som går åt i hela EU).
Tranquil sa…
I mitt tidigare jobb, för elva år sedan, hade jag den tvivelaktiga äran att få besök av en lobbyist från Monsanto. Hans uppdrag var att övertyga mig om hur mycket gott organisationen Monsanto gör och varför de behövde få sina behov igenom i beredningen av en ny lag. Den mannen var smooth operator alltså, så slick var han att han kunde linda vem som helst runt sitt finger. Massiv budget att röra sig med och välslipade människor som för ut deras budskap, nej det tror jag inte Monsanto lägger ner så lättvindigt.
Treanquil: Oj, spännande att höra om ditt möte med Monsantos lobbyist. Det är hemskt att det finns en sådan verksamhet som lobbyverksamheten. Den tjänar ju bara dem som har mest pengar.