Sött igen - citronbollar raw food

Jag blev sugen på nåt sött igår kväll och hade tidigare på dagen stött på ett recept på raw food citronbollar. De var ett väldigt enkelt recept från The Healty Family and Home. Mixade 200g mandlar till ett mjöl, tillsatte lite under 1 dl kokosflingor, 2 msk houng, 1/2 tsk salt, saften av 2 1/2 citron (enligt receptet 3), 1 tsk vaniljpulver, 1/2 dl smält kokosolja och blandade allt för hand. Jag rullade bollarna i vaniljpulver (ej ekologiskt eller hälsosamt på nåt vis), björksocker och kakaopulver.

Hur smakade det då? Riktigt bra och gott, men inte fantastiskt eller superduper. Kanske jag missade lite med salt- eller honungsmängden för de kändes inte så fräscha som jag trott trots att de innehöll citron. Mängden torra ingredienser fick jag inte heller riktigt rätt så jag måste blandade i lite sojamjöl för att få rätt konsistens. Det går säkert bra med nötmjöl eller vanligt vetemjöl också, men jag råkade ha lite sojamjöl som bör användas. Såväl Björksocker, vaniljsocker som kakao passade bra med citronsmaken.

Kommentarer