Ska det synas att man är hälsosam?

Jag snubblade över ett inlägg av Bloggkommentatorerna där man efterlyser en träningsbok där författaren tränar, är stark och lever hälsosamt, men som inte ser ut som en fitnessinstruktör. En person som "INTE tränar för utseendets skull, en som är hälsosam men inom rimliga gränser, som äter vad den vill när den känner för det och som tränar för att må bra." De menar att anledningen till att någon som inte är "deffad" inte får göra en träningsbok är för att det i de flesta fall är bullshit att folk bara tränar för hälsans skull.

Stämmer det? Kan bara "deffade" människor vara hälsosamma? Finns det ett uns av fåfänghet i alla som tränar och försöker inspirera? Eller rentav hos alla som tränar? Att man blir lite slankar, smalare, får klarare ögon och hy och en mer väldefinierad kropp av en hälsosam livsstil och träning är bara en bonus, men hälsan står i fokus, menar nog många. Även jag, men jag måste faktiskt medge att den där bonusen nog betyder en del. Det räcker liksom inte riktigt att man mår bra, jag vill även se bra ut, även om det inte alls är huvudsaken.

Därför funderar jag ibland om folk tycker att jag är en hycklare som är lite mullig och ändå svammlar om vikten att att röra på sig minst en halv timme varje dag, att äta grönsaker och att inte äta processerad mat. Speciellt eftersom jag är ganska laid back och unnar mig både kött, glass och sötsaker ibland, speciellt på bjudningar och kalas vilket råkar vara tällfällen då andra människor ser vad jag äter. Nu råkar jag intressera mig för både hälsa och mat som njutnig på samma gång, vilket betyder att jag inte ser ut som en fitnessinstruktör.

Att man har lite fett på kroppen betyder inte att man har en dålig hälsa, utan det är fler saker som spelar in. Främst hur mycket man rör på sig och förstås vad man äter. Det finns smala människor som lever på nudlar och chips, men det betyder inte att hälsan är god. Men jag kan vara grymt avundsjuk på sånt, själv syns precis allt jag äter på min kropp direkt, hehe. Däremot tycker jag också att det är okej att man tränar eller lever hälsosamt mest för utseendet skull. Inom nåt så luddigt som rimliga gränser förstås; utseendehetsen i dagens samhälle kan vara ganska brutal.

Kommentarer

Hälsa innebär också livskvalitet alltså att man unnar sig det man vill ha. Att i det stora hela vara hälsomedvetet och äta en bra kost är ju det viktigaste, sedan måste man ju få unna sig det lite mindre sunda ibland också. Fast jag äter lågkolhydratkost har jag inget behov av en strikt lchf . Och varför skulle jag så länge jag mår bra av hur jag äter nu. Jag behöver min mörka choklad och mitt rödvin som helgmys :)

Jag tror nog kroppen talar om vad den vill ha. Om man mår sämre efter att ha kalasat lite för mycket så gör det väl inte så mycket så länge man i vardagen äter en sund kost.

Och du är absolut ingen hycklare! Snarare är det sunt att unna sig det goda i livet. Man behöver inte vara en fitness guru för att vara hälsosam. Snarare kan det ju också bli för mycket av den biten. Hård träning innebär inte automatisk en god hälsa. Man måste hitta sitt eget sätt att vara hälsosam på. Så att kroppen och själen mår bra. Att leva hälsomedvetet handlar om att lyssna på sin egen kropp och vad den mår bra av för alla har vi ju olika kroppar. Hälsa tycker jag handlar om en inställning och levnadsfilosofi, vad det sedan innebär är individuellt.

Det är klart att man gärna har en vältränad kropp (hycklare skulle jag vara om jag påstod annat) men oavsett orsaken till träning är det är viktigt att träningen i grunden är något du gör för att du vill och mår bra av det. Visst är det tungt ibland men om träningen i längden blir ett tvång (vilket jag själv upplevt) då är det inte längre hälsosamt.

So thumbs up för livsnjutande! :)
Serpensalbus sa…
Antagligen är det svårt att hitta en sådan blogg eftersom man nog måste brinna rätt starkt för något för att börja skriva om det i ett så otacksamt format som en blogg. Och är man så passionerad när det gäller träning och kost är det lätt hänt att man automatiskt börjar se ut "som en fitnessinstruktör".
Sofie: ja precis, just så! Du har en god poäng också med det där om olika kroppar och vad som är hälsosamt för olika människor. Vissa grundpriniciper går ju att staka ut - att röra på sig och vikten av att äta grönsaker - men balansen och mängderna är olika för olika människor. Hälsa är mer än en vältränad kropp och hälsosam diet. Jag känner mig inte direkt som en hycklare, men jag funderar om andra tycker det, just eftersom bilden av hälsa främst innefattar en hälsosam kropp, och mindre ett hälsosamt sinne. Nu påstår jag inte att jag har lyckats perfekt på någondera fronten, inte alls, men jag försöker poängtera det där med att lyssna på kroppen.

Serpensalbus: bloggkommmentatorerna efterfrågade snarare en bok än en blogg, men jaa, din poäng funkar kanske även på bloggformatet. Du har nog rätt att man måste brinna för nåt för att få en bok/blogg till stånd, vilket sen förstås resulterar i att man kör fullt ut med kost/träning. Men jag undrar om det inte finns liknande livsnjutare/hälsointresserade som brinner för båda delar, men som inte blir publicerade/tänkter tanken att de kan publiceras just för att de inte passar in i bilden av det som hälsa är.