Glädjens bok

Minns ni att jag började varje dag skriva ner saker jag är tacksam över? Jag kommer inte ihåg att göra det precis varenda dag, men i alla fall tre-fyra gånger i veckan. Ibland kommer jag på fem saker, ibland åtta, ibland bara två. Ofta är det smågrejer som jag känner tacksam över såsom katterna, solskenet, våren, en dikt jag läst, regnet, men ibland är det större saker såsom människor i mitt liv, situationer och känslor. Ibland funderar jag en stund, andra gånger rafsar jag bara hastigt ner någonting. Det känns i varje fall bra att reflektera över livets goda ting. Det ger en bra feelis.

Kanske man borde börja skriva ner saker som man tycker om med en själv också? För att ge sig själv en lite egoboost och försöka bryta den där skivan som snurrar "Jag kan/är/vet/ inte..." som så många av oss går omkring och spelar på repeat.

Idag är jag tacksam över:
  • våren och allt som kommer med den: ljuset, ljuden - fågelkvittret, lövprasslet i träden, ljuset av barfota fötter i gräset - och dofterna - varm och fuktig jord, nyklippt gräs, doften då den varma dagen övergår till småkylig kväll, fjolårets torra och dammiga ängsgräs.
  • sociala medier och kommunikationen man kan ha där med helt okända människor som man annars aldrig skulle träffa.
  • att få bo på landet och utan omvägar och bilfärder kunna ta en promenad längs med åkrar och ängar, i skogen eller till stranden.
  • att så gott som varje dag få åka över den långa bron och titta ut över havet.
  • att det finns så många som bryr sig att jag nog tror att det finns hopp för mänskligheten trots allt.
Vad är du tacksam över idag?

Kommentarer

Christina sa…
Idag är jag tacksam för att jag får sambon hemma den här veckan, sällskap.

Jag är tacksam över försommaren som har kommit och alla dess olika element.

Jag är också tacksam över att jag mår mycket bättre idag,än vad jag gjorde för ett år sedan.

Samtidigt är jag varje dag tacksam för att jag har ett jobb att gå till, som jag trivs med. Å tanken på att jag också har jobb till hösten och så länge jag vill.
Det där är så himla smart och jag har länge funderat på att göra detsamma. Men tills dess så är jag idag tacksam för:

1. Att vi har haft en superbra resa och kom tillbaka alla tre i bra skick.

2. Att jag har en underbar sambo som gör världens godaste tsatsiki.

3. Att det är underbart skönt att äntligen äga en tvättmaskin.
Linnéa sa…
Hej,
jag härma dig och börja också skriva upp tre saker jag är tacksam för. Skriver inte heller alla dagar. Men det är ofta samma sak jag är tackam för.
Fast just idag är jag sur för att jag inte kan måla och väldigt otacksam över just det. Varför kan inte jag få vara lite begåvad eller riktigt sjuhelvetes begåvad. Så att alla bara skulle Vaad du är duktiiiig. Men nej, det är inte mej unnat.
Ungefär så går jag an idag. Fucking bajs säger jag.
Hoppas jag inte förstör din kväll nu för det var inte meningen.
Kram.
Christina: Aww, fina grejer :) Och skönt att höra det där att saker och ting har worked out och att du mår bättre.

Linda: Vad kul att ni hade en lyckad resa! haha, tvättmaskin är nog bra ;)

Linnea: härma på, det var väl lite meningen också att inspirerar till sånt. :) Samma här, jag vet inte hur många gånger jag skrivit "solsken" "katterna" "familjen" osv... Heheh, oj du är så härligt ärlig, skriv alltid på precis som du gör!