Bina som döden dö och vi människor som följer därefter

Har ni förresten hört om den nya dokumentärfilmen som handlar om binas massdöd? Tysken Markus Imhoofs film More than Honey berättar i sin film om varför världens bin håller på att dö ut och vilka ödesdigra konsekvenser det har. Bina spelar en oersättlig roll i befruktningen av växter och träd och därför även i världens matproduktion. Redan nu har bidöden varit stor i Kina och delar av USA med den konsekvensen att kineserna pollinerar en del av sina äppelträd med penseln i handen. Ohållbart värre.

Bidöden lär delvis bero på dagens monokulturella jordbruk
där man odlar stora mängder utav bara en sort vilket utarmar både jorden och biodiversiteten. Bekämpningsmedel förorenar både växten och dess pollen, vilket även förorenar bistammarna. Därutöver lider bina även av parasiter, svält och sjukdomar. Normalt stuff, men i kombination med giftiga bekämpningsmedel blir det katastrofalt. I USA har man löst bristen på bin med att odla bin som forslas land och rike runt. Samtidigt forslas även parasiterna runt. För att hålla bina friska får de antibiotika som i längden försämrar binas immunförsvar och givetvis även gör att honungen som produceras innehåller spår av antibiotika. Fräsht.

En av de största bovarna är bekämpningsmedlet neonikotinoider som är ett ämne som man dränker utsädes fröna i, istället för att i efterhand bespruta växten. Plantan som växer upp innehåller då giftet och så även dess nektar och pollen. Neonikotinoider är ett sorts nervgift härledd ur nikotin som gör att biet blir virrigt och tappar orientationsförmågan och i värsta fall dör. Nu har EU beslutit att förbjuda användningen av neonikotinoider. Yey!
 
Lösningen på bidöden då? Småskaligt, varierande jordbruk. Bekämpningsmedel behövs främst i monokulturer, men när odlar med varierande växter är risken för skadedjursangrepp mindre eftersom olika sorters kryp attraheras till platsen och de i sin tur upp äter upp varandra. Det hjälper alltså inte att endast förbjuda några bekämpnigsmedel för att bevara våra bistammar, utan vi måste tänka om angående hur vi brukar jorden.

Se trailern HÄR och läs en recension här.

Kommentarer

Linnéa sa…
Antibiotika åt bin, bina på en USA-turnering. Det är så tokigt och ohållbart så jag får SPUNK på riktigt.
Tack och lov så lever mina bin på min gård jättegott. Det kan jag garantera, sa hon självbelåtet och klappa sig själv på axeln.
Saknar totalt självkritik....:)
Jaa-a spunk får man. Har du bin? Mer än på besök? Hihi, nå visst ska man vara nöjd.
Linnéa sa…
Bin har jag bara för husbehov. Alltså för att pollinera mina blommor och mina smultron. Hemskt söta tycker jag. Fast vi har getingar ännu mer, stickiga saker och inte alls lika populära.
Linnéa
Oh coolt! Och bra att du tar väl hand om dem.
Ja, även här blir jag så ag så jag vibrerar nästan.

Men Hejja Linnéa!! Jag ska också ha bin när jag flyttar till hus.