Mitt namn på Nordpolen

Fick ett mail idag som informerade mig om att mitt namn nu finns i en tidskapsel på Nordpolen. Det handlar om Greenpeace "Save the Arctic Expedition" som jag, och 2,7 miljoner andra människor, satt mitt namn under och följer på Facebook. En grupp med engagerade människor begav sig iväg på en expedition till Nordpolen för att proklamera området skyddat.

Varför? Jo, för att isbjörnarna håller på och dö ut. Det är sant och det är sorligt. Om vi människor på något sätt kan se till att dessa djur får fortsätta att leva i den miljö där de hör hemma - inte på zoo och sista hjälpen inhägnader - så tycker jag att man ska göra nåt. Det finns ett massivt oljeintresse för området som utgör ett hot mot den känsliga arktiska miljön.

Hur mycket hjäper ett namn då? Ett namn gör ingenting, men flera, många, miljoner namn kan åstadkomma en förändring. En attitydförändring i världen som blir till lagförändringar. Som blir till fler isbjörnar. Shell, Statoil och ConocoPhillips har meddelat att de (tillvidare) skjuter upp sina planer på att borra efter olja på Nordpolen. Slaget är dock inte ännu vunnit. Shell planerar istället att flytta sin oljeborrning till den ryska sidan av Nordpolen där lagstiftningen är luddigare och ur miljösynvinkel sämre.

Tillsammans kan vi påverka!

Här någonstans finns min bild nedan.
Bildkälla



Kommentarer

Fy sjutton vad bra! Jag hade tänkt att jag skulle skicka in min bild med, men det blev aldrig av.

Tur att de bestämt att de ska vänta med oljan. Men urbota dumt att de istället ska snika sig in på dåliga ryska lagar. Hrmpf!
Äsch,synd att du inte fick din bild med. Ja usch, man känner sig så maktlös mot de stora oljebolagen...
Heidi sa…
Häftigt! :D