Man borde fylla jämt lite oftare

Vilken härlig helg! Vi åkte ner till vackra Åbo. Tog in på ett hotell som hade fluffiga sängar, åt gott, sov, strosade omkring på stan, bastade, simmade, tog det lugnt, prövade lokalproducerad whisky, gick på strömmingsmarknad, drack lonkku på flodbåt, njöt av solskenet och vår"värmen".


Soldyrkaren



Gick på torget och dreglade efter all billig frukt och grönt. Avundsjuk och bitter över att sådant torgliv inte finns i Vasa.


Hittade bananöl och måste pröva. Helt okej, men den innehöll givetvis E-ämnen.


Vi åt sjukliga mängder vitlöksoliver.


Blev en shoppaholic i butiken "Punnitse ja säästä" där det fanns ett enormt utbud av nötter, frön, torkad frukt, honung, te, jaa allt! Men även här måste man se upp med E-koderna.


Turistade även lite grann. Eller tja, domkyrkan har jag varit inne i hur många gånger som helst, men den är så himla fin och jag älskar ljuset och stämningen där. Där finns även en viss dragning till konsthistorikern i mig: de välvda valven, lapptäcket av fönster, nicsher och igenmurade gluggar och utsmyckade gravkammare till mäktiga män och kvinnor. (Förresten, kyrkor lär vara fulla av "arbetslösa" änglar)


Och så plötsligt dök en drös goda vänner upp! Då vankades det mer mat, champagne och en taxiresa till våra gamla hoods. Väldigt konfunderad över varför vi skulle tillbaka till vår gamla lägenhet gick det snart upp för mig att vi skulle på konsert. Ett band med grymt bra drag och mängder nostalgivärde spelade i Åbo igår, Scooter! Jag hade aldrig kunnat ana att min fina sambo och våra underbara vänner skulle ordna en så suverän helg. Eller, ja det hade jag nog kunnat gissa. Det där med lyckade festligheter är nämligen deras grej. Så varm i hjärtat och bakom ögonlocken jag blir.

Kommentarer

har bott under en kilometer från åbo domkyrka i snart två år men aldrig varit in i den... borde kanske skämmas lite...
Hehe, jaa-a kanske lite grann ;) Det är ju oftast de egna hemknutarna som förblir outforskade. Men jag har alltid tyckt om att gå in i kyrkor och kolla. Det är ofta så rofullt där.
Unknown sa…
Oj så fint av dem! :D
Sandra sa…
Det låter som en toppenhelg! :)
Vilken härlig helg ni verkar ha haft :)

Varför finns inte sånt torgliv i Vasa?

Man kan aldrig äta för mycket vitlöksoliver. Eller mandeloliver för den delen heller. Nom nom! Jag har förresten gjort mandelsmöret efter receptet som du delade med dig av. Men herreGUD så gott det var. Jag tror att jag kan äta ihjäl mig på det.
Ezetu Loveth sa…
for more information on fruit and its production click http://unn.edu.ng/department/food-science-and-technology
Sandrorna: Ja, det var det! :)

Linda: Jaa-a, jag vet inte varför folket i Vasa inte tycker om att flanera på stan. Jag tror också torglivet skulle behöva lite organisering från stadens sida.

Ååååh mandeloliver... *dregel* och mandelsmöret... *gurgel*