Köttets misär i sakligt format

Har någon förresten tips på en bra, SAKLIG dokumentär om köttindustrin? Jag skulle gärna se och sprida ordet om en sådan. Det finns nämligen många dokumentärer om ämnet, men många visar ensidigt upp en bild av misär och djurplågeri, man vältrar och tumlar omkring i fasansfulla bilder av djur som skriker och plågas, miljöaspekten går förlorad och blodet strittar. Visst är misären en stor del av den obekväma sanningen, men jag letar efter en dokumentär som inte luktar extremveganism eller totalförbud mot kött. Någonting mer lättsmält. Höhö.

Att bröla på om allt det hemska som vi gör för att få lördagskorv på lördag, grillkorv på utflykten, söndagsstek på söndagen, maletköttsås på tisdag och så vidare är förstås viktigt, men det är svårt att ta till sig. Jag tänker baby steps, mjukstart, introduktion, sanning men inte predikan. Men inte heller förenkling till gränsen till fördummande. Ni fattar va?

Har ni sett någon av de här dokumentärerna? Jag tror att jag än så länge enbart sett Food Inc.

Livet som gris

Älskade kött

Food Inc. - handlar om amerikanska köttindustrin

Earthlings: "is an award-winning documentary film about the suffering of animals for food, fashion, pets, entertainment and medical research."

Stek åt alla - svensk dokumentär

Kommentarer

Christina sa…
De sände en från Yle här under vintern, tror den hette något med biff.. Jag tyckte åtminstone den var ganska saklig.
Ja, herregud en sån film vill jag också sprida. Jag kan inte se de där hemska med massor av djurplågeri och ångest. Jag vet att det är så, det räcker för mig. Även om de är bra också såklart. Men jag har sett nog av såna i mina dagar. Vilket jag inser får mig att låta väldigt gammal.
Christina: Joo den från Yle såg jag också, någonting med biff... Den var saklig minsann och belyste väldigt bra böndernas utsatta situation när produktionsenheterna förutsätts vara bara större och större. Men den tog inte så mycket fasta på miljö- och djurplågeriaspekten. Kanske inte EN dok kan ta upp allt heller, för då blir det en mastodontfilm.

Linda i Berlin: mm, måttet börjar vara rågat. Men kanske man måste se lite lidande för att faktiskt fatta hur illa vi behandlar vår korv/biff/filé...
Mia sa…
Vem fixar biffen hette den som kom på yle5 i vintras. tycker inte den var tillräckligt nyanserad.
Mia sa…
Kolla om det finns någon follow up med Joel Salatin som också var med i Food inc. Jag läser just nu hans bok "folks, this ain't normal" (går att låna sen) och han förklarar mycket bra relationen människa-(ko)kött, och skillnaden mellan det sorts jordbruk som han förespråkar i jämförelse med storindustrins massafabriker av boskapuppfödelse. Natt och dag. Tycker det är synd att all köttproduktion sätts under samma stämpel. Anser nämligen att massa-produktion av veganmat är mycket mer skadligt för vår jord än vad småskalig närproducerad boskapsuppfödelse är, när det handlar om gräsätande kossor alltså.
Patiperra: Precis! Det är just den där nyanseringen som jag skulle vilja få fram.