Förlamande könsroller

Jag är kanske sist på bollen, men jag tänkte ännu kommentera Katrine Kielos artikel "Klimatförändringen är en man". Först och främst så vill jag säga att jag inte håller med henne om att vad ”en riktig man” är och inte är, skulle vara den mest centrala frågan i hela klimatdebatten. Det finns nog ack så mycket mer pressande perspektiv än det. (Jag hängde nog inte heller helt med i hennes funderingar kring offer.) Det är främst ekonomiska intressen som styr klimatfrågan och det är visserligen främst män som sitter på majoriteten av pengarna i världen... men, jaa, det hänger väl lite ihop med det nedan.

Det som fångade mitt intresse i artikeln var tanken om att klimatfrågan också kan ses ur ett könsperspektiv. I västvärlden finns det ju en uppfattning om att äta kött är sånt som riktiga karlar gör. Riktiga karlar lär också lukta diesel och besin. Det där med sopsortering och miljön är bara trams för hippien och på bilfria dagen ska man försöka köra så mycket som möjligt. Det finns knappast en karl som gör precis allt det här, men vi snackar stereotyper och könsroller nu. Det finns många uppfattningar om vad en karl ska gilla och intressera sig för. Miljön är inte en av de sakerna.

Miljöfrågor uppfattas ofta som mjuka värderingar: man tar hand om, värnar och vårdar sin omgivning. Låter det bekant? Låter det som nåt som skulle tillskrivas till exempel kvinnan som ju är så  lämpad för barnaskötsel och åldringsvård och till naturen är omhändertagande?

Före någon går i taket och utropar misandri, så kan jag lyfta fram att det uppfattas som kvinnligt att tycka om shoppning och inredning, det är kvinnligt med en hudlotions och smink och så vidare. Därför är jag är inte så säker på att det tillför speciellt mycket att betrakta klimatbovarna ur ett könsperspektiv. Konsumtion, kemikalier och kött kan kopplas till klimatfrågan oberoende kön.*

Det som är intressant är inte vem som är värst, utan vad vi gör olika, hur det påverkar klimatfrågan och könen olika, vilka lösningar som intresserar vem och förstås vem som överhuvudtaget intresserar sig för klimatfrågor. För de olika könen påverkar miljön på olika sätt och idag är det främst unga kvinnor som praktiserar miljöhandlingar, och förstås Al Gore som föreläser om det. Men jag tror inte att världen automatiskt skulle bli bättre, renare och grönare bara för att kvinnor satt vid makten. Som Barbara Ehrenreich en gång förklarade "Den utopiska värld där kvinnor styr, och som är bättre, godare och humanare finns inte. Kvinnor dödar på Wall Street och de dödar på riktigt ibland."

Men än så länge så är det främst kvinnorna på gräsrotsnivå som aktivt gör nåt för miljöfrågorna. Än så länge är det en mjuk egenskap att vårda miljön. Ser ni vad det kan sammanhänga med? Och vad tror ni skulle hända om samhället blev mer jämställt?

Läs mer om könsperspektiv på klimatfrågan på Equal Climate. Bland annat president Tarja Halonen har skrivit en artikel!


*You see what I did there? Höhö. Eller bör jag säga kökö?

Kommentarer

Cat sa…
Intressant! Det verkar också finnas fler kvinnor på arbetsmarknaden som har rollen som CSR (corporate social responsibility) chef eller liknande i företag. Undrar varför? Vill män inte ha de jobben? Eller är det kvinnor som är mer intresserade av såna jobb?
Mm, intressant, kvinnor lär ju och antas ju vara bättre på det där med realtioner, så jag antar att det är en kombination av förväntingar och uppövning av sociala färdigheter som gör att kvinnor dras/får CSR-jobben.