Egen yoghurt med kefir

Jag har förresten helt glömt bort att berätta för er hur det gick med kefiren som jag fick av Patiperra. Själva processen är busenkel. Man sätter kefirkornen (ca. 1 dl) i en glas- eller keramikbehållare och håller ca. en halv liter mjölk på. Låt stå i rumstemperatur i 24-48 timmar och yoghurten/surmjölken är färdig. Mumselimums! Täck gärna behållarens öppning en tygbit eller hushållspapper för att skydda kefiren från flugor och andra snyltgäster, men bibehåll ändå luftcirkulationen.

Info om kefir och instruktioner finns här.

Först hällde jag kefirgrynen och mjölken vari de förvarats i en glaskanna.
Sen hällde jag mjölk på och lade fast ett hushållspapper över öppningen med hjälp av ett gummiband.
Funkar utmärkt t.ex. i smoothies! Gav en god, lite syrlig smak.

Kommentarer

Oj jag vill också! Men var får man tag på kefir gryn?
Du kan få av mig! Måste bara yngla av lite grann i en burk så hämtar jag.
Vad lustigt, jag tänkte på det för någon dag sedan och undrade hur det gick. Vad bra att det fungerade :)
Linda: Hehe, sammanträffande.