Äppelcidervinäger eller bara vinäger?

Jag undrade för en tid sedan här på bloggen vilken skillnaden är mellan vinäger och äppelcidervinäger. Tyvärr har jag inte hittat nåt entydligt svar. Det finns en hel uppsjö med information om skillnaden mellan vinäger och ättika, vilket jag antar att även har att göra med äppelcidervinäger och vinäger

Enligt Året Runt (nr. 23, 2002) används båda betecknigarna för samma produkt. Vinäger kommer från franskan och betyder surt vin och framställs genom fermentering av vin och ciderprodukter. Fermenterade produkter såsom surkål, vinäger, surgurka m.m. tillför många nyttiga bakterier och fettsyror till tarmen. Äppelcidervinäger lär också ha en balanserande inverkan på blodsockret.

Poängen verkar i alla fall vara att äppelcidervinäger görs på saften av äppel som jäst till cider, som i sin tur förvandlas till vinäger när det oxideras. Jag tolkar det som att även äppelbitar i vatten som får jäsa kan klassas som äppelcidervinäger, men jag är inte säker.

Jag hittade förresten ett till recept på hur man gör egen äppelcidervinäger. Detta recept innehåller socker, men ingen vinägermamma. Kanske man skulle försöka sig på att odla en vinägermamma...

Kommentarer