10 asbra saker

För några dagar sen delade Karins Konstgrepp med sig 10 saker hon är skitbra på och uppmanade läsarna att göra det samma. Min första reaktion var att komma på massor med saker jag inte är bra på: komma ihåg folks namn, vara strukturerad, formulera mig, få ett prydligt och estetiskt slutresultat, komma ihåg saker utantill.... Därför grabbade jag keyboarden och koncentrerade mig på asbra saker istället!

Jag är bra på att:
1. att genomföra projekt till slut
2. ta det lugnt
3. aktivera mig själv för att inte få tråkigt
4. plocka vinbär/krusbär/hallon/lingon... höstsamla
5. se saker från den ljusa sidan
6. pyssla och syssla med saker som inte är för petiga
7. att lyssna
8. att fuskstäda
9. våga pröva på nya saker
10. att ta hand om fluffiga djur

Fint initiativ. Jag tycker inte att det behöver kännas allt för självgott, skrytigt och egoistiskt alls. Lite obekväm känner jag mig nog med att stoltsera på det här viset med ganska så anspråkslösa talanger, men jag tror nog att vi (jag) redan är tillräckligt kritiska mot oss själva så det räcker. Vi har liksom råd att lista 10 bra saker utan att egot blåser upp till obekväma proportioner. Att jämt gå och klappa sig själv på axel är givetvis inte heller sporrande, utvecklande eller riktigt friskt, men jag tror att många av oss lättare fäster en hel del mer uppmärksamhet på våra misslyckanden och tillkortakommanden än på alla de saker vi gör bra hela tiden utan att fundera på det. Det sägs ju att det behövs fem beröm för att uppväga en negativ kritik. Så, fäst gärna extra uppmärksamhet på vad du är bra på och lyckas med. Om än bara för idag.

Kommentarer

Jag gjorde också så att jag genast började tänka på massor som jag är superdålig på. Sen blev det jättesvårt att komma på bra saker.
Ja, konstigt hur man reagerar sådär. Jag fick riktigt anstränga mig i början att komma på bra saker, men sen fick jag flyt.
Heidi sa…
Det här en nyttig övning! Det är så lätt att racka ner på sig själv och inte inse allt som är bra =P
Liie sa…
Jag tycker det är härligt att läsa sånna här positiva listor, inte skrytigt alls :) Jag borde försöka mig på en också, men det lär nog ta tid, det är ju som du säger lättare att komma på saker man inte är bra på.