Raw sushi

På lördagskvällen vankades det rawfood sushi här i huset! Jag hittade inget recept som helt motsvarade det jag ville laga så jag blandade ihop några stycken och resultatet blev lyckat.

Rawfood sushi (ca. 12 bitar)

1 liten palsternacka (ca. 500g)
blomkål, några buketter
1/2 dl pinjenötter
lite rypsolja
sojasås
en nypa socker
Noriblad (alger)
wasabi
sesamfrön

Riv palsternacka fint och finhacka blomkålen och pinjenötterna. Alternativt kasta allt i mixerna och mixa tills risaktig konsistens. Smaksätt med 1/2-1 msk soja och en nypa socker för att framhäva sältan. Jag tillsatte lite olja för att göra riset klibbigare, men jag mistänker att man kunde göra det på nåt bättre sätt. Jag bredde ut "riset" på noribladen, kletade lite wasabi i ena kanten som lim och fyllde rullen med morot, gurka och gravad lax och ett tunt lager sesamfrön. Doppade sushhibitarna i sojasås kryddad med wasabi.

Det blev sjukt gott!

Kommentarer

Det låter ju hur gott som helst.