Musiklistan som förvandlar mig

Jag är ingen stor musiknörd. Inte alls. Förmodligen skulle musikrecensenter rodna upp till öronen av sympatiskam om det kollade min playslist/skivhylla. Men tänk så stor skillnad lite musik kan göra för ens humör och energi. Musik är kraftfullt på så vis.

Jag slentrianlyssnar sällan på musik förutom i bilen. Konstigt. Istället lyssnar jag ofta då jag vill väcka eller förstärka en sinnestämmning eller känsla. Vissa låtar eller genrer väcker obönhörligen föutom känslor och positiva vibbar även mina alteregos. Idag är jag extra mycket bohem.

Musiklistan

Chillax dude
Bob Marley gör mig laid back och bohemisk, roots och sommar.

F*ck you
The Ark ger mig f*ck you-attityd, I can rule the world, empowerment. Och Oasis är ju lite F*ck you. Och Edith Piaf och PMMP äger ju också. Världen alltså.

Den lidelsefulla konstnären/ poeten/ filosofen
Vreeswijk och Linnroos. Bo Kaspers orkester gör mig till en lite knasig och djup typ.

Kreativ, crazy konstnärstyp
Florence and the machine gör mig till en  kreativ crayzig konstnär/skapare/person med personlighet som går på festivaler, simmar i månskenet och springer bara för att jag vill och kan. Adele och Lana Del Rey gör mig till en mindre sprudlande och energisk variant av personen ovan.

Feeeest!
Scooter, Will.I.am, Black Eyed Peas (I've got a feeling), Swedish House Maffia och annan dunka-dunka betyder givetvis feeeest!

Cheeky
Robbie Williams och Lilly Allen får mig att göra fanstyg med glimten i ögat.

Slithering seducer
Beyonce och Jennifer Lopez gör mig listig och sexig.

Städmusik
Abba får mig att städa energiskt.

Verklighetsförvrängaren
Latinska rytmer gör mig dansant, smidig och snygg (oavsett vad verkligheten ger sken av)

Joggningsmusik
Måste väcka känslor och tankar för att funka bästa, dunka-dunka funkar inte så bra.


Vilken är er personlighetstransformerande musik?


PS. Hur pinsamt är det inte att jag måste gå in på min Facebooksida och kolla vad jag gillat för att komma på vad jag brukar lyssna på.

Kommentarer

Heidi sa…
Åh, underbart roligt! Jag ska direkt laga en playlist med namnet verkligehtsförvrängaren, har en hel drös med låtar som passar in där =P
Jo, samma här, måga låtar. :P