Hotta killar och cancer


Vad tycker ni om reklamen ovan? Hittade den hos Malenami. Det är alltså en reklam för en app som ska påminna kvinnor om att kolla sina bröst regelbundet för att upptäcka cancer i tid. Eftersom kvinnor antas lyssnar bättre när det finns en het kille med i bilden så går hela videosnutten ut på att ursnygga, sexiga karlar poserar och spänner sina muskler samtidigt som budskapet förs fram.

Om vi säger så här, det skulle i alla fall inte fungera andra vägen. Konceptet med objektifiering av kvinnor och sälj-grej-med-tjej är allt för uttjatat. Likaså bilden av män som vilddjur utelämnade åt sin egen okontrollerbara sexuella lust.

Det jag gillar här är att man erkänner kvinnans sexlust. Oftast porträtteras ju kvinnan som den passiva och icke-intresserade ("älsking, inte ikväll, jag har huvudvärk"). Den manliga blicken är frånvarande och det är okej för kvinnor, de till och med uppmuntras till att glo på de bara bringorna.

Däremot är det ju förstås
något enkelspårigt att anta att kvinnor inte lyssnar på en doktor om han inte är het, men det är en reklam och reklamer leker ofta med karikatyrer, överdrifter och förenklingar. Likså är reklamen väldigt heterosexuell. Väääldigt heterosexuell. En annan invändigt kunde vara att det verkar som om kvinnor inte själva kan ansvara för sin egen hälsa, utan behöver en mans hjälp till det. Men, tja, det känns lite långsökt. Och den mest uppenbara kritiken är förstås: är det okej att objektifiera män?

Kommentarer

Sandra sa…
Du har en jättebra blogg Maggie! Refererar nu till ditt "Yes I can!" inlägg där du skriver om att vara en ljuv plats på internet där man blir glad av att vara.. Allt är inte alltid tipp topp och det ska det heller inte vara, det är bara tråkigt och fejk!
Det är roligt att gå in och läsa för att du sätter ner så mycket tid och eftertanke på dina inlägg och för att du är så klok och bra.
Ha en bra vecka!
Sandra, vad uppriktigt glad och berörd jag blir. Tack, tusen tack, för dina ord :) Tack det samma!
jag diggar inte objektifiering överlag, varken av kvinnor och män, detta kombinerat med att den här reklamen dryper av heteronormativitet gör den inte till någon favorit..
Jag måste medge att jag drog på smilbanden när jag såg den. Riktigt sådär att tänderna blottades och lite dregel nästan rann ner för hakan. Nå, skämt åsido, jag gillar den, men samtidigt får jag en känsla av att jag inte borde göra det om jag verkligen värnar om jämställdhet. Objektifiering överlag är ju inte så hejsanshoppsa nej...