Släng ej mat-kampanjen

Jag tänkte förresten hänga på Micaelas kampanj "Sluta slänga mat" nu i januari. Ibland är jag fruktansvärt dålig på att använda upp det jag har i kylskåpet. Förhoppningsvis leder mer medvetna val i jaunari till mer långtgående effekter även vidare under året.

Ofta har platspåsar varit roten till det onda och orsakat kondens och mögel i min mathåla. Därför har jag nu, enligt råd från Inner Strength om hur man förvarar sina grönsaker rätt, börjat förvara de flesta grönsakerna inlindade i fuktiga handdukar. Jag har redan märkt en stor skillnad!

Återkommer med en rapport över förra veckans släng och synder.

Kommentarer

Christina sa…
Låter ju intressant. :) Innehållet i vårt kylskåp är inte så stort så det slängs inte mat så ofta., däremot så intresserade detta mig:

http://www.gourmetodling.com/att-gora-egen-buljong/

Så nu skall eventuella grönsaksrester tas till vara. :)
Vad bra att du inte slänger mat så ofta. :) Här är det oftast dåligt förvarade grönsaker och små, små portioner mat sm lämnat över från middagen och bara lämnar i kylskåpet och gro.

Joo det där skulle allt vara nåt. Har testa laga då jag fastat, men man borde ju laga så man har att frysa in också.
Unknown sa…
Det där med grönsakerna var intressant!! Här är det också matrester som lämnar i någon kastrull som för det mesta slängs, och bröändar som ingen velat ha :P
Sandra: ajo, brödstumparna :P
Det är ju så bra att inte slänga mat, men ibland blir det tyvärr så här. Fast vi har blivit mycket bättre på det och jag måste titta på råden om hur man förvarar sina grönsaker. Det är nog mest de som ryker här. Mjuka, klibbiga, vitludna morötter till exempel.
Linda: ja fy för dom där mjuka rotsakerna som dinglar runt i kylskåpet :P