Plastriot

Man borde haka på #plastriot. Definitivt. Läs mer här.

I medeltal används en plastpåse i 12 minuter (i USA). I Stilla havet finns så mycket plast så att det skulle täcka USAs yta med ett dubbelt lager plast. Därför dör tiotusentals djur, såsom sköldpaddor, varje år genom kvävning när de snärjar in sig i vårt plastavfall. Ecetera, ecetera, ecetera.

Använd tygkassar. Skräppåsar är lite svårare, eftersom de ekologiska är ganska sköra. Om man komposterar och återvinner glas, metall, batterier ect. minskar dock mängden sopor och således även mängden skräppåsar av plast.

Suck. Vi har så långt att gå. Så mycket som ännu är alldeles på tok.

Kommentarer

Linnéa sa…
Hej igen,
såg ett tv-program om en familj som skulle leva plastfritt här i finland. Kom på tv, råka du se det? Länge sedan... De ansågs vara mer eller mindre tokiga. Alla tokiga förpackningar, lager på lager, för att hålla i transporterna.
Det är en sjuk värld vi lever i.
Jag såg bara en liten snutt av serien. Skulle gärna se hela grejen på nytt. Kanske finns nånstans på nätet.
köper aldrig plastkassar när jag handlar. dels för att det är negativt för miljön och dels för att det blir till ganska stora summor pengar under en längre tid ifall man vid varje butiksbesök köper en eller flera plastkassar. tygväska is the shit.
Mikaela: Just det, det finns en ekonomisk aspekt också. Den brukar motivera folk mer än den etiska ;)
Det är så himla bra här i Tyskland, nästan alla använder bara tygpåsar när de handlar.
Heidi sa…
Jag gjorde en artikel om plastpåsar tidigare. I finland är plastpåsar inte en lika stor miljöbov som i andra länder (tex USA) I USA används många små, tunna plastpåsar som inte kan användas till så mycket annat efteråt. Folk traskar ofta ut ur affären med vagnen full av kassar som innehåller drygt 4 varor per kasse. Här i Finland har vi kraftigare, större påsar och vi använder de flesta av våra kassar till soppåsar efteråt. Plus att många påsar här görs av återvunnet plast.

Tygkassar är ett bra alternativ, men då måste man också tänka på att inte gå till överdrift där heller. För att en göra en tygkasse krävs mycket energi och material och kassen måste användas över 60 ggr för att kompensera sina utsläpp. Därför är det viktigt att välja en hållbar kasse, gärna gjord av återvunna material eller ekologisk bomull.

Martas ekologirådgivare gav som tips att köpa plastpåsar på rulle att använda som soppåse, de är tunnare och kräver mindre utrymme vid transport och mindre resurser vid tillverkning. Biopåsar är ju ett bra alternativ för att sedan använda som soppåse till matrester, men där är det bättre att vika en egen kompostpåse av tidningspapper. Biopåsar kräver ganska mycket energi ännu vid tillverkningen, papperspåsar igen kräver mycket utrymme vid transportering och är ganska tunga. Enligt en undersökning som gjordes för två år sedan där man jämförde alla påsar som såldes i Finland och granskade dem enligt ett livscykelsperspektiv med energi och resursförbrukning, så är plastkassen av återvunnen plast det bästa alternativet.

Men det här gäller ju förstås bara påsar, jag försöker annars undvika onödig plast. Det är ju löjligt med all paketering som mat läggs i och allt som säljs i enskilda miniförpackningar. Urk. Plus alla kemikalier som finns i plasterna.

Pust, sorry för den här långa kommentaren, kom bara på mer o mer saker :D
Heidi: Härligt med långa och sådär informativa kommentarer! Bra poäng, du har så rätt. Vi har inte samma värdelösa platspåsar här i Finland som i USA. Jag hoppas verkligen att tygpåsar används mer än 60 ggr. Kanske det motsvarar ett år eller under (om man handlar minst en gång i veckan)? Jag kan ju bara tala för mig själv men de flesta av mina tygpåsar har jag haft i flera år redan. Intressant att återvunnen platspåse är bästa alternativet. Tack för den infon! :) Tyvärr har jag inte riktigt mycket till övers för biopåsar just för att de är så sköra, men tidningspapper är ju en bättre ide.

Underligt nog verkar just ekologiska grönsaker och frukter ofta vara just löjligt noggrant inpaketerade i allehanda plasthöljen. Det motverkar ju lite hela poängen.
Att grönsakerna är inpackade i plast är egentligen helt vansinnigt. Min tyskalärare sa att hon kände en som hade med sig egna små lådor när han handlade och bad att få sina charkvaror och ostar och andra överdiskvaror i just dem. Det är ju jättesmart tycker jag.

Vad som är bra med de biologiska plastpåsarna är att de är superbra att använda till just det biologiska avfallet som vi sorterar här i Berlin.

Sen är våra tygpåsar säkert inte ekologisk bomull, men väl välanvända då de flesta kommer från min sambos föräldrar sen innan han flyttade hemifrån. Som är mer än 10 år sedan.
Linda: intressant det där med egna lådor! Lite omständigt i början kan jag tänka mig, före man inföskaffat alla olika lådor som man behöver och sen blivit van att ta med dem.

I städer kommer biopåsarna bättre till hands. Nu råkar jag ha lyxen här ute på vischan att ha en kompost dit man bara kan slänga ämbarets innehåll direkt. När jag bodde Åbo fick jag dock förbanna påsarnas skörhet både en och två gånger. Men jag kanske borde ha varit mindre lat och inte fört ut överfulla påsar sm rämnar i kanterna :P
Förresten Linda i Berlin, vad kul att du hittat hit!
Jag tycker att du har mycket bra tankar om allt möjligt så det är superkul att ha hittat en ny blogg :)