Nyårsmål 2013

Kanske det här är sånt man borde göra på nyårsafton, men då hade jag fullt upp med att fira in det nya året med mina vänner så jag tar det nu istället. Förresten, fantastiskt roligt nyår! Dansade, dansade och skrattade på en hemmafest här i byn.

År 2013 tänker jag sträva efter att:
  • lyssna mer på magkänslan, intuitionen. Svårt, eftersom jag tycker det är svårt att höra vad den säger, den mumlar så. Eller så lyssnar jag inte.
  • göra en tydlig och klar visionboard som hjälper mig att fundera ut var jag vill lägga fokus, var jag vill vara både fysiskt och psykiskt. 
  • fortsätta på eko- och rawfoodlinjen. Jag strävar inte efter 100% eftersom det inte är möjligt, inte för mig i alla fall, men så mycket det går. Lite ansträngning är det värt! Man kan inte välja bort allt som kräver lite mer ansträngning (i början).
  • våga prata mer om ekolivsstilen. Kanske det skulle inspirera någon i min omgivning? Eller blir man bara uppfattad som tröttsam extremist eller wierdo? I dagsläget pratar jag om det om någon frågar, men försöker att inte kommentera (nedlåtande?) om folk gör andra val än jag. Men kanske de inte tänkt på konsekvenserna av deras val eller att man kan göra annorlunda. Å andra sidan "pratar" jag ju redan om eko via bloggen.
  •  undvika att använda mat som tröst när jag är stressad eller lessen. Jag ska göra nåt åt annat - promenera, ringa en vän, städa, aktivera mig - istället.   
  •  fortsätta yoga. Inga konstigheter där. Här skulle jag vilja tillägga att jag vill klara av att göra plankan i säg, uh, 8 minuter, men det känns inte så konstruktivt att sträva efter bara det. Hellre stryka i hela kroppen, men jag kan väl ge det ett försök. Hittills klarar jag av en och en halv minut eller nåt sånt. Måste kolla upp min maxgräns.
  •  be om hjälp när det behövs. Jag är rätt så usel på att fråga efter hjälp. Vanligtvis stretar jag på så långt det går själv. 
  •  Gå framåt i livet på ett eller annat sätt. Nu känns det som om jag trampat vatten ett tag.

Kommentarer

Himlans bra mål! Jag tycker absolut att du ska prata om ekolivsstilen, men jag förstår att det kan vara svårt att inte kommentera när någon gör sånt som inte stämmer in på din livsstil. Det har jag, inte bara med livsstil utan annat jag förespråkar. Plankan är också ett av mina mål, som jag glömt skriva in på min mållista :)
Heidi sa…
Åh, jag håller så med om punkt 4. Jag skulle gärna vilja prata högt och lågt om miljövänliga val och allt som oftast måste jag bita mig i tungan för att inte kommentera saker. Man vill ju inspirera, inte klanka ner. Men det är nog en hårfin gräns.. Jag har hittills mest bara svarat när folk frågat och försökt att "visa" alternativa val, typ servera ekorussin till glöggen åt kompisarna (i paketet som det står eko på ;) och om jag hittat någon bra produkt kan jag tipsa om den när man pratar om ämnet... Men det är svårt, verkligen!
Jag skulle verkligen vilja ha fler vänner som är miljömuppar, då skulle man få prata av sig lite, så att man kanske inga blir sådär sprickfärdig miljögalen. :D Jag hör av mig senare nästa vecka på din mail för en fika hördudu!
Linda: Ja, jag ska försöka! :) Men man vill ju inte verka fördömande, utan som Heidi säger, vara peppande, inte pekfingrande. Det gäller att lägga fram det på ett bra sätt.

Heidi: Jo, jag tycker också att jag måste bita mig i tungan ibland för att inte "overdo" mitt ekosnack till vänner och bekanta. Jag tror att man genom exempel och som du säger gm att "visa" kan föra fram ekotänket på ett ganska sympatiskt sätt. Hehe, ja hör av dig din miljömupp!