Mässan

Hälsomässan i Oravais var riktigt trevlig. Man fick en liten goodiebag som innehöll Dermosil produkter: en duschgel, peelande duschkräm och ansiktsserum. Jag plockade på mig en hel del olika visitkort om alternativ vård såsom akupunktur, beröringsterapi, bioresonans och homeopati. Jag möter fortfarande en del av de här vårdalternativen med en viss spontan skeptisism (t.ex. bioresonans), men jag försöker samtidigt att hålla sinnet öppet. Olika saker fungerar ju olika bra på olika människor. Inte för att jag testat nåt av de ovannämnda än. Akupunktur skulle nog vara sjukt (bokstavligen) intressant!

Där fanns även en hel del asdyra skönhetsprodukter som var biologiska, ekologiska, naturliga och whatnot. Jag föredrar emellertid att försöka använda så oförädlade produkter som möjligt, dvs. oljor, vax, örter, matprodukter m.m. som sådana, för att göra det så ekologiskt och kemikaliefritt som möjligt.

Tyvärr lämnade jag inte så mycket pengar efter mig utan fick bara med mig en handgjord lavendelsalva för bara fyra euro. Den består till största delen utav bivax och verkar ha många olika användingsområden. Om jag förstod rätt så kan den användas både på huden, i håret och på läder. Finemang!

Jag kan skriva några ord om föreläsningarna senare. Nu vin och film!

Kommentarer

Christina sa…
Jag är inte heller speciellt intresserad av alla dessa olika vårdalternativ. Men ser man ingen annan utväg så kanske det är värt att testa. Köpte själv ett magnetarmband på en förevisning här i veckan, skall bli intressant att se om jag känner någon skillnad sen när jag riktigt börjar använda det.
Å andra sidan kan det ibland vara bättre att gå till en icke läkare just för att läkare ofta bara har det medicinska perspektivet. Det är ju inte alltid att allt går att bota med en medicin, kanske det är bättre att få akupunktur eller ett homeopatiskt medel. Jag tycker att man förlitar sig för mycket på att läkekonsten skulle vara den enda lösningen.
Det verkade ju vara helt intressant! Ett tag ångrade jag mig lite att jag inte följde med, men det var nog bra att vara hemma och bara slappa också :) Det blev vin och film för min del igår också. Vi borde ha slagit oss samman, fast jag har ju lite tidigare vanor... ;)
Christina: Nja, jag är nog intresserad och jag tycker inte att det är en sista utväg. Däremot håller jag med Linda nedan om att läkarna ofta är för enkelspåriga och inne på att endast läkemedel kan bota. Jag tycker nog att man borde ha en mer holistisk syn på hälsa än så. Det är bara vissa av de alternativa vårdsättet som jag inte riktigt har greppat och är lite skeptiskt emot. Jag har också ett magnetarmband som jag använt nästan varje dag i ungefär ett år. Jag måste nog medge att jag inte kände nån större skillnad efter att jag började använda det. Men så hade jag inte heller några större krämpor.

Linda: Jag håller så med dig i att man inom dagens hälsovård är allt för koncentrerad på vad piller och salvor kan göra.

Sofie: Joo, det var nog värt ett besök, men lite väl lång väg var det nog. Nå det är nog bra att du både kan och vill lyssna på din kropp och sen t.o.m. lyder när den menar att du ska stanna hemma ;) Hehe, joo jag satt uppe o ugglade till kl. 1-tiden så jag tror nog att du hade somnat för länge sen då ;)