Looking at stars is looking back in time

Stjärnhimlen 24.1.2013
Stjärnhimlen slutar aldrig att fascinera mig. Kalla, stjärnklara vinternätter kan jag stå där ute och stirra ut i rymden i långa stunder. Rymden som aldrig tar slut och som är större än vad man någonsin kommer att förstå. Det är samma stjärnor som även våra förfäder vandrade under och samtidigt ser vi ännu längre bakåt i tiden, flera tusen år har ljuset vandrat till oss. Så mäktigt och så mystiskt. Vi har gett dem namn, men så mycket mer vet vi inte om vad som finns där ute. Det ger mig perspektiv. Allt är så stort och jag är så liten. Ändå är jag betydelsefull. Vackert är det i alla fall. Väldigt vackert.

Läste på Smulans blogg att människan mår bra av att titta på stjärnorna. Vetenskapliga undersökningar har visat att människan bättre förstår sin plats i världen om hen får se stjärnhimlen. Så kosmiskt romantiskt på nåt vis.
 
Trevlig helg!

Kommentarer

Hanna sa…
Vilken fin bild! Är den tagen med fancy kamera och stativ och objektiv och allt? Jag gillar speciellt att man ser tvättställningen, det blir ettt speciellt ljus i bilden. Trevlig helg!
Cat sa…
Fin tanke! Fick mig att tänka på Kalle och Hobbe klassikern: http://www.rulesofgreen.com/2012/06/holiday-thoughts.html :)
Tina sa…
Härlig bild!

Jag älskar stjärnhimlen, särskilt här hos oss på landet.
Johanna sa…
Det är faktiskt en härlig känsla att bara stå och titta på stjärnhimlen. Fin bild, en sådan har jag försökt få otaliga gånger men har nog för dålig kamera.. Trevlig helg!
Hanna: Tack!! Joo taget med en Sony systemkamera, stativ och experimentella inställningar (eg. hade jag ingen aning vad jag gjorde utan testade mig fram bara) :P Jag gillar också att tvättställningen kom med, tar en liksom ner på jorden ;) Trevlig helg till dig med!

Cat. Åh, Kalle och Hobbe rules!

Tina: tack! Ja, helt annat än den bleka himlen i stan.

Johanna: Tackar. Jo, nattbilder är "lite" knepiga. Trevlig helg till dig också!
Fin bild! Det är så coolt med rymden. När jag tänker på det så blir det knästan lite läskigt för att vi inte vet allt som finns där. Norrsken är en sak jag skulle kunna titta på i evighet.
Linda: Ojaa, norrsken är verkligen fascinerande!
nomin sa…
Fan vad fint du har fångat det här. Otroligt. Älskar bilden med torkvindan i förgrunden. Kärlek.