Kulturens vederkvickande effekt in action

På tal om kultur, ikväll har jag varit på teater. Vi kollade på genrepet av En handelsmans död på Wasa teater. Intensiv pjäs. Mycket saliv som flög i luften. Kul när jag nånstans där under andra akten kopplade ihop pjäsens titel med hur det hela måste sluta. Krhmm.

Jag kan ju i alla fall konstatera att kultur nog gör min hälsa - eller åtminstone mitt humör - toppen! Eller så var det sällskapet. På vägen hem diskuterade vi givetvis pjäsen, men gled så småningom in på en väldigt intressant diskussion och kvinnor och makt, hierarkier, den manliga blicken och hur den används av båda könen, hur utseendet spelar roll i allt det ovannämnda, hur otroligt snäv den manliga könsrollen är, hur man känner att man som kvinna måste kunna backa och parkera den där bilen med släp på första försöket där på Byggmax, hur man i föregående situationen slutar att vara mer individ än kön och plötsligt blir en representant för halva jordens befolkning som vi ju alla vet att inte är speciellt bra på att hantera fordon och ännu mindre fordon med släp. Ja, you get the point.

Men det är väl just det här som kultur i kombination med hälsa handlar om. Hur det väcker tankar och diskussioner, hur man genom upplevelsen tolkar sin egen verklighet om och om igen utan att man ens behöver försöka så förbaskat hårt.

Nu blir det inte detox á la hälsoblogg, utan mera intox. Jag har nämligen hällt upp ett glas vin, tänt ett ljus och ska nu läsa ikapp dagens internet.

Trevlig helg!

Kommentarer

Anonym sa…
Nu hittade jag det jag sökte:) Det är ett begrepp av filmteoretikern Laura Mulvey, hon talar om "to-be-looked-at-ness", och så här skriver Mia Franck om det:

Att vara föremål för en manlig blick behöver inte innebära att det är mannen som betraktar. Den manliga blicken handlar om att betrakta sig själv eller analysera hur andra ser på en genom de ideal som etablerats. Målet är att vara tillräckligt attraktiv för den manliga blicken. En kvinna iakttar utgående från samma erfarenhet och kan därmed betrakta sig själv och andra kvinnor med en manlig blick."

Intressant.
Bella
Väldigt intressant! Åhhå, bara man skulle hinna läsa allt smart som skrivits.