Kultur på recept

Att kultur gör människan gott är de flesta medvetna om. Oftast tänker man på pysiskt välbefinnande, men även den fysiska kroppen mår bra av kultur. Blodtrycket kan sänkas i och med att stressnivån i kroppen sänks.

I Vasa har man nu försökt köra igång "Kultur på recept", ett recept som alltså kan ordineras av läkare, liknande som det befintliga motionsreceptet. Yle skriver om det här på svenska och på finska här (lite olika info i vardera). I Åbo har man redan hållt på med det en tid i och med kulturhuvudstadsåret 2011. Idé kommer ursprungligen från Sverige.

När en människa är sjuk är det viktigt att man ser på sjukdomen från flera olika synvinklar. Kulturupplevelsers positiva effekt är en av synvinklarna. Förstås slogs jag ju nu av tanken, kan man ha en negativ kulturupplevelse? Kan kulturen öka stressen, nedstämdheten eller fysiska krämpor?

Kommentarer

Linnéa sa…
Jag har haft en kväljande, äcklig kulturupplevelse. Nån slags performance där en massa människor gned sig blodiga på en uppsprättad gris. Inte live utan på en video i Moderna museet i Stockholm. Örk, jag blev illamående. Alltså från att ha varit frisk blev jag sjuk.
Hade det en långtidseffekt eller var det en tillfällig känsla som du kunde skaka av dig? Jag tänker mig alltså att god kultur ger goda hälsoeffekter (inte förstås i ett slag med en enda gång, men några stycken iaf), men obehagliga kulturupplevelser inte stannar i kroppen på samma vis utan är lättare att avfärda. En chockande och obehaglig kulturupplevelse som man kommer ihåg länge efter kan kanske också vara god i slutända: det har fått en att känna någonting även om det var en obehaglig känsla, berört och kanske gjort en lite klokare (med syftan på självkännedom). Förstår du hur jag menar?
Linnéa sa…
Nog kommer jag ihåg den. Så visst berörde den mig. Och fått mej att fundera vad de här människorna mena. För jag tror ju att de är "vettiga" människor som har ett budskap.
Tycker som du att konst skall beröra, det behöver absolut inte vara pluttenuttigt, tvärtom gillar jag när det är rått ja t o m fult. Men dethär var äckligt, lite som att de häda griskroppen. Kanske det var det de ville komma fram med, nånting hur köttindustrin är smutsig? Kanske?

Det är den där gränsdragningen igen, vad är ok och vad är galet.
Usch om all konst vore bara vacker och pluttenuttigt. Mm precis, finns det saker man inte får göra konst av? Att man sen gör en kulturupplevelse som är meningen att uppröra och väcka obehag kan ändå ha positiva effekter, såsom ökad självkännedom var ens egna gränser går. Men att povcera bara för provocerandet skull är ju förstås korkat.