Kombucha


Förresten, jag har glömt att skriva om mitt lilla experiment med kombucha. Ila på Morotsliv delade med sig av en svamp på en av Rawfood-träffarna och "receptet" är också från hennes blogg.

Kombucha tillverkas alltså från en svamp som får jäsa i sötat te. Sockret äts upp av jästen så smaken blir en vinägersmakande dryck som påminner om mjöd, beroende på hur länge den får jäsa och hur mycket socker som äts upp. Tyvärr ingen alkoholhalt, höhöhö.

Kombucha innehåller antioxidanter, vitaminer, mineraler och enzymer samt goda bakterier för tarmfloran. Den lär vara avgiftande och bra många sätt vis. Läs mer om dess effekter här.

Den här satsen har jag druckit upp för länge sedan, men jag ska laga mera nu efter nyår. Första satsen hade jag att dra i nästan två veckor, vilket var lite för länge för min smak, eftersom kombuchan blev väldigt sur. Den andra satsen fick dra i 8 dagar, vilket funkade bättre för mina smaklökar.

Kommentarer