Jobbar för vems nytta?

Vi jobbar, jobbar och jobbar. Största delen av vårt liv spenderar vi på en arbetsplats eller på väg till den. Förhoppningsvis gillar vi det vi gör. Tyvärr är det en överväldigande majoritet som inte gör det. Väldigt många anser sig ha för lite fritid. Vi tackar TGIF:ar och räknar ner dagarna till semestern.

Vi jobbar för att ha råd med grejer vi högst troligen inte behöver och för att bo i ett hus där vi knappt hinner spendera någon tid alls. Vi jobbar för att kunna ha ledigt sen senare. Konsumera mera för att hålla ekonomin igång. Helt värdelöst, om ni frågar mig.

Det finns de som jobbar för att vi inte ska jobba så som vi gör idag. The New Economic Foundation förespråkar t.ex. en 21h arbetsvecka. Det handlar om att tänka om och att ändra hur vi tror att världen måste fungera. Det handlar om "The Great Transition": tänka om angående bankväsendet, energiproduktion, hur vi reser, matproduktionen. Det här skulle innebära en ny sorts ekonomi, en ny era.

Kolla in videorna i Rules of Greens inlägg om det här temat. Det var här jag hittade trådändan som jag började nysta upp. Jag skulle så gärna göra någonting, hjälpa till att ändra världen, men jag saknar verktygen (just nu). Ett av de första stegen är nämligen att omstrukturera bankväsendet för att det ska kunna stödja en ny sorts ekonomi och i den processen vet jag inte riktigt var jag skulle platsa.

En annan sorts värld, än denna konsumerande och exploaterande, är dock möjlig. Det måste det vara. För vi har ingen plan(et) B.

Kommentarer

Mia sa…
Fint att du refererar till New Economic Foundation, de har mycket intressanta idéer! Vet dock inte om tak på arbetstimmarna hör till de bästa...tror man måste börja från annat håll (ändra på produktionsstrukturen).
Mia sa…
Och här funderar jag på samma saker: http://rotentilldetgodalivet.blogspot.fi/2012/12/forsiktigt-forsiktigt.html
Just nu låter 21h vecka som himmlriket ;) Men joo, man kan inte börja där. Åh ska ta en titt på ditt inlägg!