Ett grej om dagen

Ännu hemmabunden idag. Bättre att vila upp sig ordentligt än att vimsla halvtossig till jobbet.

En intressant dokumentär är på kommande, Tavarataivas, som har premiär på DocPoint-festivalen 23.1 och kommer till biosalongerna 1.2. Dokumentären handlar om Petri Luukkainen som är en 26-åring man som äger massor med grejer. Så mycket grejer så han började överväga att flytta till en större lägenhet för att få rum med allt. Då fick han nog, eller så slog det slint, och han förde alla sina ägodelar till en förvaringslokal. Under det följande året skulle han få hämta ett föremål per dag därifrån. 

Han ville ta reda på vilka grejer han faktiskt behöver. Han fortsatte sitt liv som kontorråtta och livet utan grejer gjorde faktiskt under åt hans sociala liv. En del grejer är en del av uppbyggandet av människans identitet. De berättar vad för slags människa det handlar om. Därför hämtade Luukkainen sina vinylskivor trots att han kunde ha fått musik från nätet.

Läs mer i Hesaris artikel (på finska).

EDIT: Nu har även HBL skrivit om dokumentären här (på svenska)

Kommentarer

Men så himla coolt! Jag undrar vad jag hade hämtat under mitt år. Jag undrar om jag hade hämtat en sak varje dag.

Krya på dig också!
Indeed. Jag tror nog jag skulle ha följt Petri i början och börjat med att hämta kläder ur förrådet. Men det är svårt att avgöra sen vad man skulle sakna mest. Jag tror mixern skulle vara ganska viktig för mig.