Att läsa som en thailändare

Jaha, var ost det bästa jag kunde komma med idag? Nej, måste nog skriva nåt annat så ni inte blir hängade med en jäkla ostbit som första inlägg när man kommer in här.

I Peppes kommentarsfält läser folk böcker i tio- och hundratal per år. Själv kommer jag nog knappast upp till ett tvåsiffrigt tal. Jag har en lista i min telefon där jag skriver upp läsvärda böcker som jag stöter på i konversationer, rekommendationer och på nätet. Jag brukar försöka hitta dem på biblioteket eftersom jag tycker det är onödigt att köpa en bok förrän jag vet att den är bra och att jag kommer att vilja läsa (eller åtminstone se den) på nytt. Lite snålt, men kanske lite ekologiskt också på samma gång.

Hittills ser min lista ut så här:
  • Suljettu maa, Barbara Demick
  • Förklädd till man, Norah Vincent (har just läst ut den)
  • På Y-fronten inget nytt, Eriksson (har just öppnat den)
  • De är inte kloka, de där ryssarna, Anna-Lena Laurén (tandborstningsläsning)
  • Med uppenbar känsla för stil, Mendel-Ek
  • Smakernas återkomst: när maten följer årstiderna, Mats-Eric Nilsson
  • Äkta vara, Mats-Eric Nilsson
  • Lingon och läppstift, Noora Schingler (läser den lite on/off nu som då)
  • Tigermammans stridsrop, Amy Chua (läste 1/3, men tröttnade sen, ska eventuellt plocka upp den igen)
  • Digitalt entreprenörskap, Anna Karin Nyberg
  • Malin från Skaftnäs, Malin Wallin
  • Ancient futures, Helena Nordberg-Hodges
  • Wannabe, Sara Jungersten
  • Artighetsreglerna, Towles
  • Robots will steal your job, but that's OK, Federico Pistono 
Ni ser, inte så många deckare och skönlitterära verk. Påhittade historier är också mycket trevliga att läsa, men, tja, under den lilla tid jag sätter på läsning försöker jag lära mig nåt. Usch, det låter inte speciellt nöjesfullt, fast jag lovar, det är det nog. Det är dessutom lättare att lägga ner faktabok eller biografi än en spännande historia, där man bara måste få veta vad som händer till nästa. Det har ju som sagt hänt att jag sover alldeles för lite om jag är mitt inne i en berättelse.

(rubriken syftar alltså på Peppes inlägg)

Kommentarer

Mia sa…
Jag har Mats-Eric Nilssons äkta vara och norberg-hodges ancient futures. Sitter mittemot bibban I vasa, kom och låna av mig när du har vägarna förbi nästa gång!
Nämen, javisst! Skulle vara kul att träffa den bereste Patiperra :) Jag borde kanske bara maila först, eftersom det där med mittemot bibban kan leda till en hel del intressant, men felaktiga, dörrknackningar ;)
Mia sa…
Har säkert några böcker till som kan intressera... ett helt bibliotek i min beresta kappsäck. Men nu har jag väl inte avslöjat ännu mitt riktiga namn i bloggvärlden, så hur ska det här gå. Du får utöva lite detektivarbete!
Hehe, joo lite detektivarbete (eller random dörrknackningar och utrop "Patiperra" för att se om någon i närheten reagerar) ska utövas. Hmm, hmm.
har flera av de där i bokhyllan, vissa har blivit lästa och andra har inte hunnits med ännu. jag är lite av en bokknarkare, även om jag på senaste tiden (året?) inte orkat eller kunnat läsa så mycket som jag velat.

jag brukar både köpa och sälja ganska mycket böcker på loppis. de jag gillat riktigt mycket och känner att jag kan behöva igen (speciellt fackböcker och biografier) brukar få stanna i min bokhylla, resten säljer jag bort nästa gång jag har loppisbord. har träffat på många andra som gör likadant och tycker det är ganska underbart hur en enda liten bok via loppis kan färdas runt till olika personer och ge dem någonting!
Vacker tanke! Loppis är bra på så många olika sätt.
Mia sa…
Du får ger dig till tåls med böckerna... böckerna var inte i första flyttlasset, i någon flyttlåda på gammal ort antagligen!
Åh, okej. Bra, för mina detektivskills är inte heeelt tipptopp.