Att kombinera mat rätt

Jag råkade stöta på en intressant teori om hur man ska undvika matsmältningsproblem: Food combining, alltså att kombinera matprodukter på rätt sätt. Tanken är alltså att man ska äta mat som tar ungefär lika länge att smälta och processeras av kroppen. Frukter kan passera genom kroppen på en halv timme medan råa grönsaker och kött kräver flera timmar.

Detoxinista har gjort upp ett schema där man kan äta ur en kolumn åt gången. Man ska t.ex. inte kombinera potatis eller ris med kött eller fisk, det vill säga proteiner och kolhydrater. Hellre ska man äta grönsaker (med lite stärkelse i) och sallad istället för kolhydraterna. Syrorna i köttet och potatisen neutraliserar nämligen varandra och gör att måltiden inte smälter på många timmar och ligger istället och jäser i magen. Mycket näring försvinner också på samma gång och det går mycket energi åt att bryta ner maten, så man blir trött och dåsig. Även kallad matkoma.

Att ångkoka blomkål, broccoli och morötter funkar t.ex. utmärkt istället för ris eller potatis. Låter lite jobbigt måste jag nog erkänna, men det är en vanesak.

Kommentarer

Det låter som en smart idé. Att äta mat som smälter lika i magen känns klokt. Jag skulle nog tycka att det var lite jobbigt, men man får nog koll på det till slut.
Ja, det kräver nog säkert en övergångsperiod om man vill sätta sig in i det. Jag vet inte om jag just nu är så intresserad av att praktisera det fullt ut, men man kan ju skänka det en tanke nu som då iaf vid middagstider.