Affirmations

Ni kanske tycker det här är lite fånigt, men må så vara. Strax innanför ytterdörren har jag en liten tyglåda fylld med lappar. På lapparna står affirmations, alltså bekräftelser eller bejakanden. Jag plockar upp några lappar som exempel och på dem står det:
I face failure or success with courage
I am a naturally lucky person; good luck seeks me out
I feel sympathy toward myself for all the time I have been afraid
I always find solutions that work; I am effective
My Affirmations positively influence my subconscious mind while I sleep
I give generously and receive graciously
Jag brukar plocka upp en lapp och läsa den före jag går ut eller när jag bara råkar gå förbi. Tanken är alltså att aktivera ett positivt tänkande, om än för bara en kort stund så har man i alla fall tänkt en god tanke om sig själv eller sitt agerande den dagen. Genom en positiv mental attityd har man också lättare att uppnå det man strävar efter. Affirmationen ska vara kärnfullt formulerad, positiv, personlig, specifik och framförallt i presens. Det handlar inte om vad jag kommer att vara eller ha, utan om vad jag är och har.

Det sägs ju att folk som har klart formulerade mål också uppnår dem bättre än såna som inte har siktet riktigt klart eller aldrig formulerat exakt vad hen vill. Nu kommer jag inte exakt ihåg varifrån jag har printat ut mina affirmations, men t.ex. här eller här kan man kolla.

Kommentarer

Fantastisk idé! :)
Linda sa…
Jag har en burk med liknande lappar bredvid sängen, och försöker ta en varje dag. Eftersom jag är rätt dålig på positivt tänkande annars är det en bra lösning för mig att föröka komma in i det mer. Inte alls fånigt tycker jag!
Lotta sa…
Oj! En sån burk vill jag också ha på skåpet innanför dörren. Någon korg på golvet blir det inte, då fylls den för snabbt med våta handskar... ;) Hm, var ska jag nu hitta alla affirmations... det får bli ett projekt för en tråkig söndag. Tack för idén!
Sofie: javisst :)

Linda: Vid sängen låter också som en bra plats.

Lotta: Du hittar säkert nåt bra på nätet. Och vad tänkte jag när jag skrev tyglåda? Som du skrev, KORG, så heter det ju! :D Hjärnsläpp.